Karin Høj liggande upp och ner efter kollissionen med Scot Carrier.

Fotograf: DMAIB

Kategori: Haveri

Alkohol och chattande bidrog till dödlig olycka

I december 2021 kolliderade bulkfartyget Scot Carrier och den självseglande pråmen Karin Høj i Bornholmsgattet. En besättningsmedlem omkom och en saknas. Nu har brittisk och dansk haverikommission utrett olyckan.
Det var tidigt på morgonen den 13 december 2021 som Karin Høj, en dansk pråm med eget framdrivningsmaskineri, och det brittiskflaggade bulkfartyget Scot Carrier kolliderade mellan Ystad och Bornholm. Karin Høj kantrade och blev liggande med botten upp. En stor sökinsats, med fartyg och helikoptrar från både Sverige och Danmark, inleddes då två besättningsmedlemmar från pråmen saknades. En av dem hittades samma eftermiddag död ombord i fartyget, den andra saknas fortfarande. 

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ngen.se/stor-sokinsats-efter-fartygskollision-i-ostersjon/”> kolliderade mellan Ystad och Bornholm. Karin Høj kantrade och blev liggande med botten upp. En stor sökinsats, med fartyg och helikoptrar från både Sverige och Danmark, inleddes då två besättningsmedlemmar från pråmen saknades. En av dem hittades samma eftermiddag död ombord i fartyget, den andra saknas fortfarande. 

Olyckan har utretts gemensamt av haverikommissionerna i Storbritannien och Danmark, och nu har deras slutrapport publicerats. Sverige har bistått i utredningsarbetet. 

Bulkfartyget med sex personer ombord var på väg från Lettland till Montrose i Skottland lastat med timmer. Pråmen med två besättningsmedlemmar gick utan last från Södertälje till Nykøbing Falster i Danmark. Vinden var vid tidpunkten för kollisionen svag sydvästlig, det var molnigt men god sikt och inte mycket sjögång.

Enligt haverikommissionerna kolliderade fartygen efter att vakthavande styrman ombord på Scot Carrier ändrat kurs vid en planerad waypoint utan att kontrollera trafiken i området eller att det var säkert att genomföra manövern. Efter kollisionen dröjde styrmannen med att varsko och larma sin befälhavare, och återvände till fartygets ursprungliga kurs och fart. 

Dansk och svensk kustbevakning uppmärksammades på händelsen genom att en automatisk nödsignal ombord på pråmen aktiverades. Den svenska kustbevakningen ropade upp Scot Carrier via VHF och frågade om fartygets väg, och 17 minuter efter kollisionen varskoddes befälhavaren ombord om situationen och larmade.

Haverikommissionernas utredning visar att inget av fartygen hade någon utkik posterade under dygnets mörka timmar. Vidare framkom det att Scot Carriers vakthavande styrman distraherades av en surfplatta under sin vakt; parallellt med navigationsarbetet tittade han på film, lyssnade på musik och chattade. Det framkom också i utredningen att hade druckit alkohol innan han tog över vakten.

Några minuter före kollisionen upptäckte styrmannen ett ljus på styrbords bog, kopplade ifrån autopiloten och la full back. Minuten därpå kolliderade Scot Carrier med pråmens babordssida.

Vilka åtgärder som vidtogs av besättningen ombord på Karin Høj framgår inte, eftersom fartyget inte var utrustat med färdskrivare och det inte finns några överlevande.

Drygt tio minuter efter kollissionen ropade svensk sjöräddning upp Scot Carrier och frågade om uppgifter om Karin Høj, eftersom man uppfattat ett automatiskt nödlarm från pråmen och inte fått svar när man anropat den. Styrmannen på det brittiska bulkfartyget svarade att hans utrustning inte visade något fartyg med Karin Højs anropssignal. Sjöräddningen misstänkte att en kollision inträffat och inledde omgående en sökoperation. Scot Carriers styrman fick återigen frågan om han såg fartyget och svarade nekande. I samma veva ringde styrmannen på sin befälhavare och meddelade att Scot Carrier eventuellt kört på ett annat fartyg. Befälhavaren kontaktade då sjöräddningen, och på deras uppmaning deltog Scot Carrier sedan i räddningsoperationen.

Ombord på Karin Høj fanns två besättningsmedlemmar. Befälhavaren återfanns senare halvklädd utanför sin hytt, vilket indikerar att han vilade före kollisionen och hade lite tid på sig att reagera, men inte tillräckligt med tid för att hinna ut innan fartygets inredning vattenfylldes. Fartygets styrman saknas, vilket enligt rapporten indikerar att han var ensam på bryggan vid olyckstillfället. Det snabba kantringsförloppet antas ha hindrat honom från att ta på personlig skyddsutrustning.

Båda rederierna har efter olyckan vidtagit åtgärder för att förhindra att en liknande olycka sker igen. Det handlar bland annat om uppmaningar att följa såväl internationella regelverk som företagens egna säkerhetsmanualer, påminnelser om att hålla utkik under dygnets mörka timmar och införandet av fler oförberedda drogtester.

Haverikommissionerna ger i sin rapport flera rekommendationer. Rederiet bakom Scot Carrier uppmanas att utöka sin externa auditering kopplad till navigation. Ägarna till Karin Høj uppmanas att se över bemanningen ombord i sina fartyg. Brittiska sjöfartsmyndigheter och kustbevakning uppmanas att klargöra kraven på utkik under dygnets mörka timmar för både fartyg med brittisk flagg och fartyg som trafikerar brittiska farvatten.

Vakthavande styrman på bulkfartyget dömdes i juni förra året av dansk domstol till 18 månaders fängelse för dråp och sjöfylleri.

Läs hela slutrapporten här

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]