Sjöfartens rikemansklubb

Att den internationella sjöfarten omsätter enorma summor är ingen hemlighet – men vilka drar egentligen in mest cash i branschen?

Analysfirman Alphaliner har sammanställt de allra förmögnaste (något den amerikanska affärstidningen Forbes har som specialité) inom shippingen och Norden har två representanter med på topp-10, i och för sig är norskfödde John Fredriksen efter en uppmärksammad dispyt med den norska staten numera cypriotisk medborgare – men hans imperium byggdes från de norra breddgraderna. Nåja. Här följer topp-10:

1. Den asiatiske affärsmannen Li Ka Shing som kontrollerar Hutchison Whampoa vars Hutchison Port Holdings driver 52 terminaler i 26 länder. Utöver detta investerar Li Ka Shing i fastigheter, telekommunikation och detaljhandel. Enligt Forbes är han världens åttonde rikaste person.

Förmögenhet: USD 31 miljarder

2. A.P. Møller Foundation och andra egendomar kopplade till familjen Møller-Mærsk. Efter grundaren Mærsk Mc-Kinney Møllers död i april 2012 leds nu koncernen av hans tre döttrar Leise, Kirsten och Ane. För övrigt är Robert Mærsk Uggla, tidigare vd för Broström och numera vd för Svitzer, son till Ane. 

Förmögenhet: USD 21 miljarder

3. Luksicfamiljen som kontrollerar chilenska industri- och finanskoncernen Quiñenco, man har även gruvintressen via Antofagasta. Koncernen kontrollerar 37,4 av aktierna i containerrederiet CSAV.

Förmögenhet: USD 17 miljarder

4. Den malaysiske magnaten Robert Kuok var en av grundarna till MISC Bhd. Har fortsatt intresse i linjesjöfarten via PACC som driver olika linjer inom Asien samt breakbulklinjer mellan Asien och södra USA. Har även stora ägarintressen inom fastigheter, hotell, logistik och palmolja.

Förmögenhet: USD 12,5 miljarder

5. John Fredriksen har gjort sig en rejäl hacka på investeringar inom framförallt tanksjöfarten (däribland Frontline), men har även intressen i containersjöfart via Ship Finance International och Hapaq-Lloyd (han kontrollerar en stor andel i TUI AG som i sin tur sitter på 22 procent av aktierna i Hapaq-Lloyd). Han kontrollerar även LNG-rederiet Golar LNG. Under senare år har John Fredriksen även gjort fina pengar på laxodlingar. I Norge.

Förmögenhet: USD 11,5 miljarder

6. Oetkerfamiljen, ägare till Hamburg Süd och som även har betydande intressen inom livsmedelsindustrin. 

Förmögenhet: USD 9,2 miljarder

7. Klaus-Michael Kuehne som äger 53 procent av aktierna i den internationella logistikfirman Kuehne + Nagel. Han äger också 28,2 procent i Hapaq-Lloyd via Albert Ballin-konsortiet.

Förmögenhet: USD 9 miljarder

8. Gianluigi Aponte med familj som bland annat äger MSC (Mediterranean Shipping Company).

Förmögenhet: USD 8 miljarder

9. Idan Ofer som tillsammans med sin bror Eyal, ärvde familjens förmögenhet efter fadern Sammy Ofers död i juni 2011. Idan Ofer leder idag Quantum Pacific Group som sitter på Ofer-familjens andel i Israel Corp. Quantum Pacific kontrollerar också det nyligen etablerade Easten Pacific Shipping.

Förmögenhet: USD 6,5 miljarder

10. Eyal Ofer (se ovan) kontrollerar Londonbaserade Zodiac Maritime som sitter på en betydande andel av Oferfamiljens intressen inom sjöfart. Zodiac äger 43 containerfartyg men även bulk-, tank- och PCTC-fartyg. Eyal Ofer äger också en andel i Royal Caribbean Cruise Lines.

Förmögenhet: USD 6 miljarder

Kommentarer

  • Anonymous

    Men allvarligt. Vilken löjlig artikel. Helt i nivå med Aftonbladet.

    Pierre; lämna omedelbart tillbaka pengarna du fått i studiestöd för din journalistutbildning. Och skaffa ett riktigt jobb!

    • Helsingborgare

      Tyvärr nödgad att hålla med, denna artikel passar bättre i Aftonlögnen än i seriös fackpress.

      • Johan

        Vilken tur att blogginlägget inte står med i den seriösa fackpressen utan just i bloggen då.

  • Anonym fegis här med

    Anonym, andra stycket totalt onödig!! Lämna genast Internet och må ditt tangentbord bli en spikmatta. Skaffa dig genast en hjärna!!

  • Johan

    Nu är det ju en blogg och inte någon regelrätt artikel i klass med hur en seriös tidningsartikel ska skrivas.
    Med nedan liknelser ska hela Aftonbladet ses som en blogg med andra ord, vilket inte är fallet.

    • Anonymous

      Jag uppfattar Aftonbladet/Expressen som rena skräptidningar och deras så kallade artiklar kan med rätta kallas för blogg, fast det vore nog att nedvärdera seriösa bloggare. Pierres blogg, i detta fall, är helt annat än seriös.

      En person som får använda sig av en seriös tidningshemsida borde rimligtvis skriva seriösa saker och inget dravel. Att Sjöfartstidningen publicerat detta är mycket pinsamt.

      Det finns regler för kommentarer, men tydligen saknar redaktionen regler för vad som skall publiceras.

      • Johan

        Naturligtvis är det mer eller mindre ointressant att läsa om hur rika folk är. Oavsett yrke.
        Däremot är det i detta blogginlägg i mitt intresse att läsa om lite ägarstrukturer, vilka bolag personerna är aktiva i, etc.
        Dock läste jag det redan i den mycket seriösa tidningen Alphaliner igår.

  • Jag undrar

    Hej! Kan någon hjälpa mig förstå varför detta är en ”löjlig artikel” ”helt i nivå med Aftonbladet”? Är det inte intressant att veta vilka ägarfamiljer som är störst?

  • EK

    Jag gissar att den som dömer ut AB och Expressen som ”skräptidningar” är en typisk ”jag har ju inte läst dem på 20 år, men man vet ju hur de är”.

    Tycker listan är lättsam och intressant. Detta är ju också en blogg, där man ju kan passa på att ta upp sådant som inte får plats eller inte riktigt passar in i själva huvudprodukten.

    Keep up the good work!

  • insularis

    Kul att se att det går att tjäna pengar på transporter , en positiv artikel .

    en liten kustredare fyllde många år , och bjöd då in sina anställda på tårta och kaffe ,
    Och höll ett litet anförande om sina affärer och avslutade med att när han startat sin rörelse så hade han bara femtio kronor i fickan, då hördes från kaffebordet, att det har då varit en himla dryg femtiolapp med tanke på att det aldrig gått ihop sej .

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.