ACL skar de första plåtarna till G4

Nyligen skars de första plåtarna till ACL:s uppmärksammade G4-serie i Kina för leverans 2015.

Det tar tid att beställa och bygga fartyg – något inte minst ACL är medvetet om. Efter ihärdiga rykten på marknaden under flera år gjorde rederiet slag i saken i juli 2012 och lade en order på fem container och roro-fartyg för att ersätta den gamla G3-serien. Enligt Andrew J. Abbott, vd för ACL, planerade man beställningen i fem år innan man lät bläcket torka på kontraktet.

ABS sitemanager

Nyligen inleddes så konstruktionen av det första nybygget på kinesiska Hudong Zhonghua Shipbuilding då de första stålplåtarna skars efter intensivt arbete med slutdetaljer och tanktester.

Italienska Registro Italiano Navale (RINA Services S.p.A.) och amerikanska ABS ( American Bureau of Shipping) är klassningssällskap för serien, den senare fungerar också som sitemanager.

Dimensionerna på fjärde generationen, G4, växer bara marginellt jämfört med generation tre, G3. Längden ökar från 292 meter till 296, bredden från 32,3 till 37,6. Djupgåendet blir i stort sett det samma, drygt 11 meter och dödvikten ökar från 43.100 till 45.000.

Kapaciteten ökar dramatiskt

Fartygens kapacitet ökar dock dramatiskt. Containerkapaciteten från 1.850 teu till 3.800 teu och ytan för roro-last ökas från 18.500 kvadratmeter till 28.900 kvadratmeter och den maximala takhöjden ökas från 6,2 meter till 7,4 meter.

Fartygen får en ny effektiv skrovform med bland annat rak förstäv utan bulb. Den nya skrovformen gör att ACL trots ökad marschfart från 16,5 till 18 knop, max 21 knop, minskar bunkerförbrukningen från 75 till 70 ton per dygn.

ACL_plåtar_webb

 (ACL:s vd Andrew J. Abbott på varvsbesök. Foto: ACL)

ACL_conro_webb

 (ACL:s nya G4-serie byggs i Kina. Foto: ACL)

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.