Oops – allt är inte uppfunnet!

Med appen airbnb i min smartfån, bokar jag billigt boende i någons stuga på tomten nere i Tyskland, med Ryanairs app bokar jag ett billigt flyg. Sen går jag ut på gatan och startar Uber appen som ger mig en privat chaufför inom 4 minuter. Jag får bilens reg nummer och chaufförens namn samt en kartbild som visar var bilen är och när den ska vara framme. Han vet mitt namn innan jag kliver in och min favoritmusik spelas i bilstereon. Betalningen är redan klar. På väg till flygbussen kollar jag avgångstider på deras app och köper biljett. Passar på att i Handelsbankens app och med Mobilt BankID flytta lite mer pengar till Swish kontot samt ta bort spärren för utlandsbetalningar. Osv osv.

Fattade överhuvudtaget Steve Jobs hur mycket iPhonen skulle förändra folks vardag på så rasande kort tid? Men visst, min bror stenvägrar, telefonsamtal utspelas fortfarande via koppartråd och hans Halda går varm. Men alla vi andra typ.

Jag undrar likt myten om chefen för Amerikas patentbyrå gjorde i slutet av 1800-talet att ”nu kan vi nog stänga ner detta för allt är ju redan uppfunnet”. Jag kan faktiskt knappt se hur mycket mer automatik och förenkling det kan bli längre fram. Nu måste det väl ändå ta slut med nymodigheter? Självkörande fartyg … Det vete håken om det kommer. Tror nog att pluggar och pesar fortsätter strömma in med undermåligt utbildat befäl som behöver en läderbiten lots med sydväst, hår i öronen och buskiga ögonbryn.

Så precis när jag är mätt och belåten, börjar ta ut pensionen … Så kastar kollega Fredrik in en ny grej som får mig att tveka om hur framtiden kommer att se ut lik förbenat. SpaceX, och deras STARLINK program.

Elon Musks företag, skickar nu ut små kommunikationssatelliter i stora mängder som kommer att göra bredbandsuppkoppling möjlig oavsett var du än befinner dig på jorden (eller kanske utanför???) Datautbyteshastigheten ökar svindlande och dagens larviga 10Mb blir istället 1Tb!!! Vad händer då? Att äntligen bli oberoende av taskiga WiFi uppkopplingar ute i trädgården eller när frugan snor all bandbredd för att titta på SVT Plays repriser om Antikrundan. Liggandes på svaj i en vik i Portugal med segelbåten kan jag med detta scenario se framemot att följa Aktuellt och Skidskytte-VM i direktsändning … Wow!!

Bara tanken på vad som händer när fartyg blir lika uppkopplade som en modern förortsvilla är rätt svindlande. VDES, DGPS, SATVDES, INMARSAT, AIS (Troligen), GMDSS mm blir i princip helt obsolet i ett andetag … hoppsan!

SpaceX VHF, denna bastion … Det är inte helt omöjligt att tänka sig att till och med VHF hänger på en skör lina, en VHF-kanal kan enkelt jämföras med ett ”Chatroom” som existerar i ungdomarnas online-spel och tänka sig, där ser man direkt vem som pratar med namn och position. Tänk vad det innebär för ”Who is calling on ch 16???” och nej, medhörning är inga problem, VoIP (Voice over Internet Protocol) använder du som läser detta troligen flera gånger om dagen redan, oftast utan att veta om det. Att sjösätta VoIP skulle lösa många problem kring förvirrad VHF trafik.

Vad händer med affärsmodellerna när obegränsade möjligheter att skicka iland data om last, navigation, telemetri från maskin osv blir en realitet. Världens stora container rederier bör nog fundera en vända, för de riskerar att bli enbart en transportör, andra aktörer tar över den lukrativa last-mäklar marknaden. Maskintillverkare som Wärtsilä kommer garanterat kasta sig över ”Effect as a Service” precis som de stora lastbilstillverkarna gör. ”Jaha, du ska köra över alperna? Då kan du få 100 extra kWh i 4 timmar om du pröjsar mig 10 spänn och tar XYZ servicen vid nästa servicebesök” existerar redan och växer med rasande fart. Obegränsad datamängd innebär också obegränsad telemetri till/från maskin om önskvärt. Där kan vi ha nästa revolution, i maskinrummet.

För att inte tala om sjömännens möjligheter att få klockren uppkoppling med sina familjer. Denne kan vara lika uppkopplad som någon på Stureplan, över allt på alla hav, vad innebär det? Kan detta vara en möjlighet att göra sjömansyrket lite mer attraktivt igen?

Om alla fartyg nu får den möjligheten, vad händer då med våra farleder och sjösäkerhetsanstalter? Behövs visuella objekt om ändå all information finns tillgänglig digitalt, i realtid? Drastiskt minskad utprickning? Vad händer med Lotsningen och Isbrytningen? Går det kanske att ”lotsa” från land, (hemska tanke för en gammal lots) Tele-presence på bryggan?  Iskartor m.m. kan skickas kors och tvärs utan begränsningar.

Navigationen?  Navigationsstöd från land, den lilla utmärkning som finns kvar är ”smart” och kommunicerar med fartygen via TCP/IP. Automatiserade fartyg? Billig och tillräcklig bandbredd är det som garanterat kommer få det fältet att explodera. Sen har vi det här med krav från kunderna? Hur påverkar dessa när både slutkunderna och de tillfälliga ägarna av lasten har total insikt i var lasten finns och dess ”hälsa”? En accelerometer för 2 kr (ja, mer kostar de inte ) berättar mer än gärna hur deras paket hanteras i realtid. Ytterligare obruten mark. ”Varför i h*lv*te körde du där???”. Utan kunder ingen båt… Fråga DHL, hur de blev tvungna att lägga om vissa rutter för sina lastbilar i London, p.g.a. kundkrav! Kunderna vill inte ha sina varor skickade på skumpiga eller osäkra (hög kriminalitet) vägar.

Befraktningsavtalen med sitt demurrage, ankra och vänta, behövs det om alla vet var alla är och kommer fram? Blir det något kvar för skeppsmäklarna att göra? Vem var senast till en resebyrå för att få hjälp med en resa? Kanske till och med slutet för UNCLOS?

Colreg (ombordläggningsreglementet) skrevs 1830 och har inte ändrats nämnvärt sen 1974 trots att vi idag inte längre bryr oss om hur lanternorna lyser. Vem såg sist ett mudderverk som la ut minor med en lots ombord som passade på att tråla. Sätt ihop den kombinationen på en flanellograf får ni se hur kul man kan ha det. Med AIS och ECDIS samt radar och nu när STM har blivit verklighet navigerar och manövrerar vi trots Colreg, inte tack vare. Seriöst, det finns nog inte något, som inte kommer påverkas när detta blir realitet. Kan Du, käre läsare komma på något som inte påverkats av tillgänglig bandbredd de senaste 20 åren?

Yamaha erbjuder ju till och med remote-effekthöjning på sina nyaste motorcyklar. Swisha en tjuga så får du 10 hk till under 20 min…

Complete lineup of Tesla's electric cars exhibited at Tesla Store Washington D.C. Foto: Wikimedia Commons
Men men, stopp här nu!!! Cybersäkerheten då??? Ja… Det löser vi nog, kan vi ha internet till våra kärnkraftverk, flygplan och självgående gräsklippare så ska vi nog kunna koppla upp våra fartyg (Troligen billigare och lättare att låta någon illvillig fanatiker ta hyra på ett fartyg än anställa dyra datasnubbar). Ja, den där Elon har ju verkligen vänt upp och ner på bilindustrin med sin Tesla (vem trodde det för några år sedan) konkurrerat ut NASA på satellituppskjutningar och håller på att revolutionera tunnelbyggandet för masstransporter. Bygger tunnlar för tunnelbana ca 200 gånger billigare och 20 gånger snabbare än vad de gör i Stockholm, även om Hyperloop inte blir verklighet blir hans tunnlar det… Läs gärna https://www.boringcompany.com/projects. Allt detta på ca 10 år! Varför skulle han inte lyckas med att förse världen med bredband? En utsliten fras men ”den som lever får se”!!!

Hälsar Ulf Svedberg inspirerad av omvärlden och kollega Fredrik Karlsson.

Kommentarer

  • Nils Eric Sjoestrand

    Mycket i Din artikel har inte testats och troligen inte genomföringsbart idag.. Inom många teknikområden har tekniken gått fram fantastiskt. Idag är det inte forskare som driver fram många projekt utan politiker med noll koll på vad dom fattar beslut om. Ett bra exempel är självkörande bilar och övergång till att använda el för allting. Allt bränsle till och med för fartygsdrift, bilar och flygplan skall komma från skogen i form av biooljor som är mycket frätande . For ca 10 år sedan byggde jag ett mindre kraftverk där vi stödda de upp fastbränsleeldningen med bioolja. Oj vilka problem All måste bygga i syrafast rostfritt stål så mer kostnaden mot vanlig oljeeldning var 10 ggr så hög. Idag pratar man om biobränsle på samma sett som när man började att använda oljan att den aldrig tar slut. Hur mycket skog finns det att använda. Om bara Sverige skulle använda råvaran till bioolja skulle skogen vara slut om 10 år. Österrike har insett detta och därför måste skogsägare begränsa nedhuggning till vissa procent och all avverkning kontrolleras av statsmyndigheterna. När det gäller användningen av styrning via GPs på fartyg är det ingen ny företeelse. När jag jobbade för Salenrederierna körde vi all navigering, maskinrumskontroll via dator. Vårt maskindrivningssystem med antal v/m på propelleraxel styrdes av en dator som använde metrologiska datan från hela världen, samt att alla bunkerpriser och världsmarknadspriser regelbundet styrde vårt maskineri. När marknadspriserna på olja var som lägst tog det nästan 2 månader till Europa, motsvarande vid höga priser 1 månad. Salen var redan inne på att bygga obemannade VLCC tankers och det var inga problem. Problemet som uppstod var alla de fartyg som inte hade den typ av styrning vilket skulle orsaka många onödiga stopp med antikollisions systemen och en massa helikopterutryckningar till höga kostnader. Man skulle ha ett gäng med personal i Persiska Viken, Sydafrica och Rotterdam vilket visade att detta inte var lönsamt. Det enda man sparade in var en mindre del personalkostnader per fartyg. Jag har besökt Chalmers i Göteborg och Sjöfartshögskolan i Kalmar. Där man utbildar kaptener och sjöingenjörer som aldrig sett en båt kanske i hela sitt liv. Man börja utbildningen via avancerade bildskärmar med inprogrammerade maskinrum där nivån är så låg att om man pekar på en ventil så visas” a valve” sen visar den ”Open turn left on the circular handel” and ” close in the opposite direction”. Jag är ganska säker på att det som sker i många fartyg, mer än förr, är bränder i maskinrum,” Black Out engines ” som skedde för några dagar sedan på ett norsk flaggat kryssningsfartyg beror helt på ” unclassified officer with low experience”. This is not high tech. Förr krävdes det 2 års praktik före Sjöbefälsskolan och ytterligare praktik på verkstad, varv och el-teknisk praktisk utbildning för att bli behörigt befäl. Sjöbefäls utbildningen i t.ex Indien och Phillipinerna har idag dessa system, samt mycket hög teoretisk utbildning vilket innebär art dessa befäl kommer att ta över internationell bemanning som redan äger rum idag. Jag är ingen motståndare till utveckling ,men i dag fattas oftast beslut

    • Rolf P Nilsson

      Jag håller med dig i mångt och mycket, men när det gäller utbildningen har jag en annan bild. Jag har själv tagit mig igenom den ”gamla” utbildningsvägen till befäl med krav på förpraktik innan antagning till utbildningen. Jag har också jobbat med den ”nya” utbildningen där praktiken varvas med teori. I sammanhanget är det viktigt att komma ihåg att grogrunden till den nya utbildningen var att handelsflottan var i kris och det fanns helt enkelt inga nybörjarplatser, 3 av 5 sjöbefälsskolor lades ned och framtiden för de kvarvarande två var rejält skakig. Min uppfattning och erfarenhet är att den nya utbildningsvägen höjde kvalitet och status för yrket eftersom den blev så attraktiv och eftersökt. Vi är alla olika som individer och ställa ett byråkratiskt krav på ett antal månader till sjöss som det största kravet för att komma in på en utbildning är hämmande för rekryteringen och ett hinder för många av de som kanske är mest lämpade. Kravet på förpraktik är helt kvantitativt utan några som helst krav på kvaliteten i praktiken. Det ändrades radikalt med den nya utbildningen där just kvaliteten i praktiken med aktiv handledning och kontakt mellan skolan och utbildningsplatserna – fartygen – förbättrades rejält. Det är inte antalet månader som är viktigt, det är innehållet i dem som räknas.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]