”Det roliga och intressanta med att träffa nya politiker är att de är så vetgiriga”

Så är en ny regering, ny infrastrukturminister och till stora delar ett nytt trafikutskott på plats. För en som ska påverka politiker är det med blandade känslor. Å ena sidan hade vi upparbetade kanaler med ledamöter, de har fått god kännedom om våra frågor. Å andra sidan så får vi nu chansen att lära upp nya ledamöter och ministrar – och de får chansen att leverera.

Jag ser fram emot att träffa nya ledamöter i utskott samt ministrar och tjänstemän i departement. Det roliga och intressanta med att träffa nya politiker är att de är så vetgiriga. Det ska svenska politiker verkligen ha en eloge för, de visar intresse. De allra flesta har också en vilja. Sen blir det lite hack i maskineriet, för leveransen uteblir.

Nu är det verkligen dags för politiken att leverera, vi nördar inom branschen säger alltid att nu är det viktigt att leverera. Men nu är det viktigt! Vi måste få fler fartyg under svensk flagg. Den största anledningen är att vi i Sverige, i händelse av konflikt, måste kunna upprätthålla transporter för att försörja oss själva. Med dagens handelsflotta kan vi inte göra det. Vi har inget containerfartyg och vi har ingen svenskflaggad gastanker, för att nämna två exempel. Detta låter kanske inte så alarmerande, men 90 procent av vår import och export går via fartyg. Ett krasst konstaterande är att vi är självförsörjande på spannmål, morötter och socker. Även om jag tycker om morotskaka finns det så mycket annat som måste komma hit för att vi i Sverige ska fungera. Den här frågan har totalt glömts bort i den allmänna debatten om Sveriges roll i den oroliga plats vi kallar jorden.

I opposition har det blå laget hela tiden påtalat att det röda gänget inte levererat för sjöfarten. Där kan jag tyvärr bara hålla med. Det har under åtta år i regeringsställning tyvärr varit för lite sjöfartspolitiska reformer från regeringarna Löfven och Andersson.

Nu kan Moderaterna och inte minst Sverigedemokraterna som varit stora kritiker till den genomförda sjöfartspolitiken de senaste åtta åren, visa att det blir verkstad. Därför ska det bli spännande att se den första budgeten som finansminister Elisabeth Svantesson lägger fram. Sjöfarten förtjänar och förväntar sig att minst ett, och gärna flera, av Blå Tillväxts förslag för en mer konkurrenskraftig svensk sjöfart finns med.

För även om det må låta tjatigt, så har branschen tagit ett stort ansvar. Parterna har gjort avtalslösningar som gjort att lönekostnaden är nära övriga nationer. Redare har gjort enorma investeringar. Branschen är på det stora hela överens, vi kommer med förslag som branschen står bakom. Ofta görs det genom Blå Tillväxt, vilket är en samverkan som politiker oavsett färg hyllar. Då återstår politiken. Som sagt, det blir spännande att se vad finansministerns första budget innehåller för sjöfarten.

Denna krönika publicerades första gången i nummer 11/2022 av Sjöfartstidningen