Plus och minus i halvårsbokslut

Veckan som gått har inneburit rapporter från såväl Rederi Ab Eckerö som Viking Line Abp, Ålands två stora rederikoncerner och tongivande arbetsgivare. Eckerö har haft en lång och slingrig resa men börjar nu redovisa svarta siffror. Viking Line fortsätter att visa förlust men har å andra sidan ägnat stor kraft åt upprustning av fartygen och är troligen rätt väl positionerade inför kommande år. Rederiet leds av styrelseordförande Ben Lundqvist som alltid agerat efter tesen att investera när det är tungt så blir resultatet bra senare. När det gäller det egna tankerrederiet har han hittills haft rätt. Medan konkurrenterna levt det goda livet har Lundqvistrederierna sparat och byggt nytt när konjunkturerna (och konkurrenterna) fallit. Det är lätt att få känslan att samma sak nu händer i Viking Line.

Det är ändå just nu ett faktum att Tallink är marknadsledare i trafiken mellan Finland, Sverige, Åland och Baltikum. Det blir också allt tydligare att det handlar om Åland mot Estland och nu och då höjs röster för att de två åländska rederierna borde göra gemensam sak och tillsammans ta striden. Det skrev jag om för något år sedan i denna blogg men jag tror inte det hänt så mycket i frågan. Traditionens makt är liksom konkurrensen oerhört stark och tack vare låga räntor och lågt bränslepris lever både just nu ett hyggligt liv.