Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Arbetsmarknad

7,4 procents löneökning för manskap och befäl

Sjöfartens parter har tecknat nya kollektivavtal. Avtalen följer märket, det vill säga industrins löneavtal på 7,4 procents ökning, och gäller i två år.
Sjöfartens Arbetsgivareförbund, som ingår i Transportföretagen, tecknade under onsdagen nya kollektivavtal med Seko sjöfolk och Sjöbefälsföreningen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]al på 7,4 procents ökning, och gäller i två år. ”} /–>
Annika Nordin, Transportföretagen

Sjöfartens Arbetsgivareförbund, som ingår i Transportföretagen, tecknade under onsdagen nya kollektivavtal med Seko sjöfolk och Sjöbefälsföreningen.

– Vi har nått en balanserad överenskommelse som följer industrins märke och löper på två år. Det är ett styrkebesked att visa att vi kan ta ansvar för den svenska lönemodellen även i ett osäkert ekonomiskt läge, säger Annika Nordin, förhandlingschef Sjöfartens Arbetsgivareförbund tillika Avdelningschef Arbetsgivarservice och juridik på Transportföretagen, i ett pressmeddelande.

Höjd lön viktigast

Oscar Lindgren, vd för Sjöbefälsföreningen, är också nöjd men inte odelat:

– Märket blev historiskt högt den här gången, vilket vi är nöjda med. Med stigande kostnader i samhället så är höjd lön det viktigaste för våra medlemmar och därför har vi prioriterat det framför andra yrkanden.

Oscar Lindgren, Sjöbefälsföreningen

Sjöbefälsföreningen informerar via pressmeddelande att det nya avtalet gäller retroaktivt från 1 februari i år och ger ett lönepåslag på 4,1 procent i år och 3,3 procent från den 1 februari 2024. Avtalet löper ut den 31 januari 2025.

En fråga som Sjöbefälsföreningen kämpade för i avtalsrörelsen var föräldralön, att arbetstagarna ska få en procentsats av sin lön under en viss del av sin föräldraledighet.

– Föräldralön är väldigt vanligt förekommande på svensk arbetsmarknad och vi ser det som en naturlig del i ett modernt kollektivavtal. Vi hade önskat att kostnaden för föräldralön delades av parterna men arbetsgivarna ville inte ens diskutera frågan, vilket vi verkligen tycker är beklagligt, säger Oscar Lindgren.

Han hänvisar till bristen på sjöbefäl.

– För att locka folk till branschen hade vi hoppats på att nå längre med våra yrkanden för att göra yrket mer attraktivt. Det räcker inte med fina ord, arbetstagarna måste känna att deras arbetsgivare är beredda att satsa på dem för att de ska vilja gå in, och stanna, i yrket.

Låglönesatsning

Kenny Reinhold, Seko sjöfolk. Foto: Dick Gillberg

Seko sjöfolks ordförande Kenny Reinhold kallar avtalet ”hyfsat bra” och framhåller särskilt att avtalet innehåller en låglönesatsning. Samtliga tariffer höjs med 1.132 kronor i månaden första året, och med ytterligare 948 kronor i månaden under det andra året.

– Alla medlemmar får därmed 2.080 kronor i månaden i löneökning i tarifferna under avtalsperioden, säger han. Det innebär en rejäl satsning på dem som har lägst löner, eftersom de procentuellt sett får en större lönehöjning, säger han på sjomannen.se.

Lönehöjningen kommer att gälla från den 1 april 2023, med den andra lönehöjningen från samma datum 2024.

– Men det är i princip ett rent löneavtal utan några villkorsförändringar alls. Arbetsgivarsidan har inte velat gå med på några villkorsförändringar, vilket vi hade önskemål om.

Seko sjöfolk lyckades inte få en förhandling med arbetsgivarna om förändrade pensionsavsättningar. En arbetsgrupp har tillsatts för att arbeta med frågan under året. Kenny Reinhold är besviken:

– I den förhandling vi nyss genomfört med Sarf hade vi hoppats att redarna skulle återgälda en liten del av den fina gest vi visade dem när de hade det svårt, men detta lilla renlighetskrav har de kallt och cyniskt avfärdat. Jag är mycket besviken på redarrepresentanterna i Sarf:s förhandlingsdelegation. Med det här resonemanget kommer vårt intresse för att hjälpa till i framtiden att vara lika med noll.

Uppdatering 21 april: Sjöbefälsföreningen meddelar att förhandlingarna med Almega gällande Strömma- och Styrsöavtalen nu är klara. Läs mer på Sjöbefälsföreningens hemsida

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]