Viking Line kommer att sätta in Amorella mellan Stockholm och Helsingfors i vår.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Säkerhet

Viking Line köper svensk ECDIS

Viking Line har beslutat att installera navigationssystemet ECDIS-4000, från det svenska marinteknikföretaget Adveto, i fyra av sina passagerarfärjor.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]Adveto, i fyra av sina passagerarfärjor.

Systemet har funktioner som multirutter, avancerade prediktorer, alternativ nattpresentation av sjökort och nerladdning av de officiella sjökorten från Primar via internet direkt in i ECDIS.

Viking Lines Technical Superintendent Börje Jansson säger i ett pressmeddelande att de funktionerna, i kombination med att systemet är lättanvänt, var värdefulla parametrar vid valet.

Adveto Advanced Technology AB grundades 1985 och var tidigt ute när det gäller elektroniska navigationssystem och AIS.

Andra leverantörer av ECDIS är exempelvis Furuno, Martek Marine och Kongsberg Maritime.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Benny Pettersson

    ECDIS 4000 är tillverkat så det passar lika bra i skärgården som ute på havet. Det är anpassat för att kunna ta girar med en hög presentation. Ett ECDIS som lotsar och skeppare har haft en stor input i. Jag gratulerar Vikìng Line till valet.

  • Anonymous

    Windows-baserad och nätverkskopplad – ett recept på katastrof

  • Acke

    Cementas fartyg var tidigt ute att använde detta system som vi var mycket nöjda med. Upplevde aldrig att det var något strul. Att uppdateringen så småningom gick att få över nätet var suveränt. När rederiet blev norskt skulle denna utrustning kastas ut och det norska in. Det var långt ifrån så bra som Advetos och vi lyckades efter något år få tillbaka vår Adveto utrustning. Lycka till Viking Line det är ett mycket bra hjälpmedel.

    • Anonymous

      Och säkert är Adveto bra mycket billigare än Kongsberg också?
      Men i Norge är dom ju fartblinda så nån krona hit eller dit spelar väl ingen roll om märket är rätt! ”Det må vi ha” som dom säger.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]