Sanering av olja vid strandkanten i Blekinge under torsdagen efter söndagens grundstötning av färjan Marco Polo.

Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri

Två dömda för Marco Polos grundstötning

Två personer i besättningen på grundstötta färjan Marco Polo i Blekinge har dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik. Samtidigt har Kustbevakningen kallat in ytterligare förstärkning för att hantera utsläppet i Blekinge.
Det var under fredagseftermiddagen som det stod klart att två personer i besättningen på Marco Polo dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik med ett förhandsgodkänt strafföreläggande, vilket betyder att det vunnit laga kraft. Enligt kammaråklagare Adrien Combier-Hogg ska de två besättningsmännen brustit i att säkerställa fartygets position.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]d klart att två personer i besättningen på Marco Polo dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik med ett förhandsgodkänt strafföreläggande, vilket betyder att det vunnit laga kraft. Enligt kammaråklagare Adrien Combier-Hogg ska de två besättningsmännen brustit i att säkerställa fartygets position.

Vid den första grundstötningen var det en tredjestyrman som var vakthavande befäl.

– Det är nedsatt sikt, det är dimma och mörker. Han har vid framförande av fartyget nöjt sig med att titta i det elektroniska sjökortet, istället för att använda sig av andra hjälpmedel, som till exempel radarn ombord eller vanlig utkik, säger kammaråklagare Adrien Combier-Hogg till TT.

Fartyget har befunnit sig på en annan position än vad besättningen uppfattat. Enligt Adrien Combier-Hogg har besättningsmedlemmar uppgett i förhör att man inte förstått att det handlade om en grundstötning eftersom de trodde att fartyget befann sig på djupt vatten.

Efter att fartygets befälhavare tagit över som vakthavande befäl inträffade den andra grundstötningen. 

– Han gör egentligen samma fel. Han fastställer inte sin position utifrån alla navigatoriska hjälpmedel som man har ombord, utan han tittar också bara i det elektroniska sjökortet, säger Adrien Combier-Hogg till TT.

Enligt TT har Adrien Combier-Hogg förståelse för att 50 dagsböter kan uppfattas som ett milt straff när man har orsakat så stor miljöskada som är fallet.

– Jag vill poängtera att det här rör sig om ett oaktsamhetsbrott och i svensk straffrätt har oaktsamhetsbrott väsentligt lägre straff jämfört med en uppsåtlig form av samma handling, säger han till TT.

Kustbevakningen har dock i ett senare skede möjlighet att påföra bolaget en vattenföroreningsavgift. Dessutom utreds fortsatt ett annat misstänkt brott enligt Adrien Combier-Hogg som är kopplat till frågetecken kring fartygets sjövärdighet.

Under fredagen meddelade dessutom Kustbevakningen att resurserna kring det grundstötta fartyget nu förstärks genom personal från Hemvärnet och med mera materiel.

Sedan i onsdags sanerar Kustbevakningens medarbetare vattnet precis i strandkanten för att förhindra att oljan kommer upp på land eller flyter ut till havs igen. För att avlasta får nu Kustbevakningen en förstärkning med 30 personer från Hemvärnet under de kommande dagarna. Dessutom kommer 24 av Kustbevakningens aspiranter att arbeta med den strandnära saneringen under helgen.

Dessutom skickas mer skyddsmateriel till basplatsen vid Hörvik i Blekinge, så som belysning för att kunna arbeta även i mörker. I och med en ständigt förändrad vindriktning kan olja driva upp på andra stränder i närområdet.

Till och med i torsdags har Kustbevakningen tagit upp 14 kubikmeter oljeavfall till sjöss och nio vid strandlinjen. 300 kubikmeter olja uppskattas finnas kvar i färjan Marco Polos tank.

Det är rederiets ansvar att presentera en bärgningsplan som Transportstyrelsen och Kustbevakningen ska godkänna. En sådan plan är ännu inte klar enligt Kustbevakningen. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]