Fotograf: Düzgit Group – DS Tankers Ltd

Kategori: Hamn/Logistik | Tank

Stena Oil-kaptener dömda för smuggling

Två kaptener på oljetankers som varit chartrade av Stena Oil har av den västafrikanska staten Sao Tomé dömts till fängelse för smuggling. Dessutom har de bägge fartygen tagits i beslag. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tygen tagits i beslag. 

– Vi är just nu inne i extremt känsliga förhandlingar och med hänsyn till personalens säkerhet jag kan inte kommentera själva händelseförloppet. Det jag däremot kan säga är att vi aldrig begått något smugglingsbrott, säger Jonas Persson, vd för Stena Oil, till Sjöfartstidningen. 

Bakgrunden är att Stena Oil hade hyrt in de två fartygen för att utföra serviceuppdrag åt fartyg och oljeriggar som verkar utanför den västafrikanska kusten. Det handlar dels om turkiskägda Duzgit Integrity som seglar under maltaflagg, dels om tyskägda Marida Melissa som är registrerat på Marshallöarna. 

Den 15 mars skulle fartygen genomföra en läktringsoperation mellan varandra, och eftersom vädret var dåligt beslöt sig kaptenerna för att genomföra över- och omlastningen närmare kusten, inne på Sao Tomés farvatten. 

Fick plötsligt kontraorder 

Enligt Jonas Persson på Stena Oil ska man först ha fått klartecken till detta av ett fartyg som tillhör Sao Tomés kustbevakning, men sedan av okänd anledning fått motorder från ett annat kustbevakningsfartyg.

– Kontraordern kom redan innan operationen hann påbörjas, så det kan helt enkelt inte ha skett någon smuggling, säger han.  

De två fartygen tvingades in till hamn, varpå de två kaptenerna förhördes i fem dagar. Efter att ha åtalats dömdes sedan kaptenerna, den ena turk och den andre ukrainare, i slutet av mars till tre års fängelse för smuggling.     

Har överklagat domen

Fartygen har nu tagits i beslag, och dessutom ska ett skadestånd på EUR fem miljoner betalas. 

Enligt uppgifter i media ska svenska UD vara inkopplade i ärendet, men det är inget som Jonas Persson kan vare sig bekräfta eller förneka. 

– Nej, jag kan inte kommentera det. Men vi håller igång alla möjliga kanaler, och vi som är inblandade i fallet har nu gemensamt överklagat fängelsedomen, säger Jonas Persson, vd för Stena Oil. 

Duzgit Integrity är byggt 2008 och är på 10.736 dwt, medan Marida Melissa är byggt 2009 och är på 13.121 dwt. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]