Fotograf: US cost gard

Kategori: Haveri | Säkerhet | Torrlast

Tor Viking i dramatisk räddningsaktion i Alaska

Hårt väder och ett lastfartyg i nöd med risk för en ny miljökatastrof i ett känsligt havsområde. Transatlantics ankarhanterare/isbrytare Tor Viking agerade räddande ängel i Alaska.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�ddande ängel i Alaska.

Det grekiskägda, Liberia-flaggade bulkfartyget Golden Seas, byggt 2006 och på 74 475 ton dödvikt var på väg från Vancouver till Förenade Arabemiraten med 65 000 ton rapsfrön ombord, när hon på morgonen den 3 december skickade nödsignaler. 

Hon befann sig cirka 70 distansminuter norr om Adak Island i ö-kedjan Aleuterna väst om Alaska, i vindar på 9–10 Beaufort (cirka 21–28 m/s) och i en sjö som byggde vågor på upp mot tio meter, när turboladdaren lade av.

Larmet gick, och myndigheterna satte igång en räddningsaktion, samtidigt som de och befolkningen förberedde sig för risken att återigen få uppleva en katastrof liknande den som inträffade nästan exakt sex år tidigare.

Sex personer miste livet

Då fick det malaysiska bulkfartyget Selendang Ayu, byggt 1998 och på cirka 73 000 ton dödvikt, problem norr om Unalaska som också är en av öarna i Aleuterna. 

På resa från Seattle till Kina med sojabönor mötte hon kraftiga västliga vindar och hög sjö. Huvudmaskin havererade och fartyget började driva för att slutligen grundstöta. I det mycket hårda vädret satte US Coast Guard igång evakueringen av besättningen på 26 personer. 

Under räddningsarbetet träffades en helikopter av en våg och sex personer miste livet. Från fartygets skadade tankar hann också uppskattningsvis cirka 1 300 kubikmeter tjockolja rinna ut i det omgivande känsliga havsområdet.

På Golden Seas fanns en besättning på 20 personer och ungefär lika mycket bunkerolja ombord.

Lyckas koppla bulkfartyget

Transatlantics ankarhanteringsfartyg/isbrytare befann sig i Dutch Harbour på Unalaska för Shells räkning när larmet från Golden Seas kom. Sedan man tagit ombord ett Emergency Towing System som utvecklats efter Selendang Ayu-katastrofen, satte Tor Viking kurs mot Golden Seas.

Sen eftermiddag på lördagen kom Tor Viking fram till haveristen och i mörker, en två-gradig yttertemperatur, hård vind och hög sjö, lyckades man koppla bulkfartyget och bogsera henne till nödhamn i Dutch Harbour.

Aktionen präglades av tur, mycket stort sjömansskap och den skandinaviska besättningen på svenskflaggade Tor Viking med befälhavaren Finn Jörgensen i spetsen får mycket beröm för sin insats. 

18 600 hästkrafter

I området fanns inget annat fartyg som var så kraftfullt som Tor Viking med sina 18 600 hästkrafter. 

– Det var verkligen lyckosamt att ha tillgång till just detta fartyg med sin expertis och kapacitet, sa  Gary Folley, on-scene coordinator till Anchorage Daily News. 

– Tor Viking är specialbyggd för den här typen av operationer, och jag tror att professionella sjöfarare alltid gör det som behöver göras, sa Jason Fosdick, befälhavare på den amerikanska kustbevakningen under bogseringens gång till samma tidning. 

– Jag tror att vi hade de rätta verktygen för det här jobbet.

Via Nordostpassagen

I ett officiellt uttalande från US Coast Guard skrivs: ”The State of Alaska is grateful for the efforts of all involved in the response, in particular the crew of the Tor Viking II who demonstrated tremendous skill in taking the Golden Seas in tow at night in heavy seas.”

Tor Viking har nu vänt kosan västerut för att ingå i isbrytarberedskapen i våra hemmafarvatten. Man har valt att ta vägen genom Nordostpassagen. 

Det blir andra gången för Tor Viking, och tredje gången någonsin för ett svenskflaggat fartyg. Första gången var 1879 när Nordenskiölds Vega nådde Berings Sund efter en årslång seglats från Tromsö i Norge.

Nu går resan alltså åt andra hållet och på fel årstid. Den här gången räknar man dock med att det skall gå betydligt fortare, och Tor Viking beräknas nå svenska vatten dagarna efter nyår.

Resan genomför Transatlantic i samarbete med Luleå Tekniska Universitet, SSPA Sweden samt ryska ATOMFLOT, vars atomdrivna isbrytare Rossiya assisterar i den värsta isen och i polarmörker under 4–5 dagar.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]