Nordic Crystal är ett av de tre fartygen som fått Berg Propulsions system installerat på prov.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Energi | Skeppsbyggnad

Thun beställer system av Berg Propulsion

Thunbolagen har tecknat avtal med Öckeröbaserade Berg Propulsion om leverans av mjukvarusystemet Dynamic Drive till tio av rederiets kommande nybyggen. 
Det är efter att Berg Propulsion genomfört pilotinstallationer på fartygen Snow Crystal, Nordic Crystal och Baltic Crystal som Erik Thun Group tagit beslut om att satsa på Öckeröbolagets Dynamic Drive-teknik, enligt ett pressmeddelande från Berg Propulsion. Det för att optimera energieffektiviteten på fartygen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]stal, Nordic Crystal och Baltic Crystal som Erik Thun Group tagit beslut om att satsa på Öckeröbolagets Dynamic Drive-teknik, enligt ett pressmeddelande från Berg Propulsion. Det för att optimera energieffektiviteten på fartygen.

– Data indikerade att Dynamic Drive-systemet i genomsnitt hjälper till att uppnå en besparing på 10 procent i bränsleförbrukning, medan den under vissa driftsförhållanden kan öka till 20 procent, säger Ola Persson, teknisk projektledare på Erik Thun i pressmeddelandet.

Identifierar optimala inställningar

Enligt Berg Propulsion är Dynamic Drive en adaptiv bränsleoptimeringsprogramvara som kan köras tillsammans med bolagets MPC 800 styrsystem. Mjukvaran ska automatiskt identifiera de mest energieffektiva inställningarna för propellerstigning/rpm för att producera tillräckligt med kraft för att bibehålla önskad hastighet.

 – Dynamic Drive ger ett användarvänligt gränssnitt, vilket gör att besättningen lättare kan sätta gränser för att säkerställa konsekvent bränsleeffektiv fartygsdrift i alla driftslägen, säger Jörgen Karlsson, säljchef för Europa och Amerika på Berg Propulsion.

Beställs till tio nybyggen

Nyligen har Erik Thun lagt nybeställningar på totalt tio fartyg hos det nederländska varvet Shipsveerf Ferus Smit B.V, fyra torrlastfartyg i klassen Trollmax om 5.100 dwt, samt sex 7.999 dwt tankfartyg i R-klassen. Det första av tankfartygen i serien, Thun Resource, sjösattes i november i år och det sista av de tio fartygen beräknas vara i drift år 2026.

Enligt pressmeddelandet kommer alla de tio nybyggena att ha Berg Propulsions framdrivningssystem och energioptimerande styrteknik, vilket inkluderar Dynamic Drive-systemet.

Berömmer samarbetet

Thun genomförde det första försöket med mjukvarulösningen ombord på bulkfartyget Snow Crystal, levererad 2017 och som trafikerar Vänern. Därefter provades systemet även på de nybyggda torrlastfartygen Nordic Crystal som levererades 2022 och Baltic Crystal som levererades tidigare i år.

– Dekarbonisering är en viktig drivkraft för vår verksamhet och maximering av effektivitet är ett centralt krav för att minska kolintensiteten, oavsett om vi pratar om nuvarande bränslen eller den nya generationens alternativ, säger Henrik Källsson, Erik Thun ABs vice vd i pressmeddelandet. 

– Jag skulle vilja tacka Erik Thun och Ferus Smit för vårt fortsatta utmärkta samarbete där tydliga mål uppmuntrar öppenhet för innovativa idéer, särskilt de som är i linje med Thuns fokus på hållbarhet. Dynamic Drive levererar en praktisk lösning som hjälper ett fartygs besättning och dess ägare att uppnå grönare verksamhet, säger Mattias Hansson, global säljchef på Berg Propulsion i pressmeddelandet. 

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]