Martin Lindeblad, vd för Sjöbefälsföreningen, SBF.

Fotograf: Lars Andersson / Sjöbefälsföreningen (montage)

Kategori: Arbetsmarknad | Passagerarsjöfart

”Tarifflönesystemet dominerar inom sjöfarten”

Almegas förbundsdirektör Stefan Koskinen må ha en gedigen bakgrund som publicist, men i sin debattartikel har han ändå betydligt överdrivet hotet om vanrykte för Sjöbefälsföreningen.

Tvärtom; våra medlemmar förväntar sig inget annat än att Sjöbefälsföreningen förhandlar fram kollektivavtal som ger löneökningar som inte är lägre än arbetsmarknaden i övrigt. Detta gäller även för 2014 års förhandlingar om kollektivavtal för skärgårdtrafiken. Det finns alltså ingen anledning att känna oro för föreningens rykte.

Almegas debattartikel innehåller samtidigt en spännande läsning; här sker ju plötsliga girar i 180 grader med skenande oljeförbrukning och kraftig miljöpåverkan som följd. Men, hur skall man som utomstående kunna få någon ordning i allt detta, och har Almega presenterat alla fakta korrekt?

I denna replik försöker Sjöbefälsföreningen återställa ordning och reda, men det krävs några rättelser av Almegas artikel.

”Viktigt att lön och säkerhet hålls åtskilda”

Vi har respekt för att Almega arbetar med att införa individuella löner på den svenska arbetsmarknaden. Samtidigt måste Almega inse att när det gäller sjöfarten dominerar tarifflönesystemet totalt, både i Sverige och internationellt. Detta är inte en slump, utan har goda skäl för sig. Ett av svensk sjöfarts signum är det väl utvecklade säkerhetstänkandet. Det är så otroligt viktigt att lön och säkerhet alltid hålls åtskilda. Visst kan det tyckas övertygande när Almega skriver om det ”klimatsmarta lönesystemet”, men tänk efter: vill vi verkligen ha ett lönesystem som gör oljeförbrukningen till en parameter när den säkraste kursen skall läggas ut?

Naturligtvis kommer Almega att invända mot detta resonemang och mena att rederierna har fullt förtroende för sina sjöbefäl, som oavsett lönesystem aldrig kommer att kompromissa med säkerheten. Men, då har Almega missat poängen. Det handlar inte om hur ett individuellt sjöbefäl agerar, utan om vilka strukturer som byggs in i rederiet. Då kan bara en regel gälla: säkerheten först.

”Almega är ute i ogjort väder” 

Hur var det då med de plötsliga girarna? Tydligen beskylls vi av Almega att förhandla oseriöst. Här är dock Almega ute i ogjort väder. Självfallet har vi förklarat för Almega varför sjöfarten använder tarifflöner, men vi har också lyssnat på Almega om fördelarna med att byta till ett individuallönesystem. Annat vore ju dumt; kan man hitta nya system som är bättre, varför i så fall inte byta? Frågan har till och med behandlats i en partsgemensam arbetsgrupp.

Det som är väsentligt i det här sammanhanget nämns dock inte i Almegas debattartikel. Vad bör Sjöbefälsföreningen göra efter att diskussionerna om byte av lönesystem kört fast (en av anledningarna var utformningen av lönekriterierna)? Skulle vi då gå i vänteläge och låta 2014 års löneökningar gå oss förbi? Gjorde vi på det viset skulle verkligen vanrykte hota oss. I stället agerar vi i enlighet med den svenska modellen och som alla andra självständiga fackföreningar på arbetsmarknaden. Vi säger upp kollektivavtalet.

 

Martin Lindeblad
vd Sjöbefälsföreningen, SBF

 

Kommentarer

  • Anonym

    En av styrlelseledamöterna i Almega och tillika Folkpartist driver förskolor där barnen får svälta eftersom maten endast får kosta 9 kronor per dag. Försök mätta ett barn på de pengarna!
    Se ”Uppdrag granskning” för fakta.

    Att Almega pratar om vanrykte! Snacka om att Almega och Folkpartiet förtjänar vanrykte.

    • Anonym

      Bilden av Hälsans Förskolan var inte helt korrekt i Uppdrags Granskning. Bilden var något friserad, så du kan lägga ner dessa inlägg nu. Almega styrs INTE av Folkpartiet. Partipolitik hör inte hemma i denna debatt.

      • Anonym

        Har inte påstått att Almega styrs av Folkpartiet. Vad jag påstod var att en styrelsemedlem i Almega tillika är styrelsemedlem i Folkpartiet. Denna Almega styrelserepresentant driver förskolor där barnen får mat för 9 kronor.

        Almega är motparten i till SBF. Därav hör det hemma här.

      • Anonym

        Du är bra blå du

  • Undrande

    SBF håller hårt på tarifflönessystemet vilket jag tycker är utmärkt. Men varför gör de då skillnad när det gäller de lotsar som tillhör SBF och där tillåter individuell lönesättning? Lite inkonsekvent tycker jag eller anser SBF inte lotsyrket vara ett ”säkerhet först yrke”?

    • Lots

      Detta gäller endast en mycket liten del av Sveriges lotskår. De allra flesta lotsar ingår inte i SBF utan Lotsförbundet under SRAT och de har tarifflöner precis som sjöbefälen.

      • Undrande

        Ja det är klart att jag vet det.. jag bara undrar varför SBF tycker tarifflön är självklart för en del av sina medlemmar men inte andra. Var finns logik och röd tråd??

  • icke fackansluten

    Facket har spelat ut sin roll och ær mest till besvær. De dalatr med en massa trøttsæckar som inte tar sitt ansvar och driver verksamheten framåt. Dessa ska givetvis ha mindre betalt æn duktiga yrkesmæn.

    • Vi som byggde Sverige

      De icke fackanslutna har spelat ut sin roll och är mest till besvär. De är ett gäng tröttsäckar som utnyttjar framsteg som kämpats fram av oss riktiga sjömän.
      Svartfötter !

  • Anders Gillinger, sjökapten

    Jag har alltid tänkt så här: Om min arbetsgivare inte tycker att min arbetsinsats motiverar min lön och kan påvisa detta så skall jag inte ha högre lön. Omvänt: Om jag är kreativ och gör mitt bästa till båtnad (!) för mig själv och företaget som anställt mig men får samma lön som den kollega som slappar i tanke och handling så blir jag förbannad! Wake up! Bort med tarifflöner! Envar av oss som arbetar måste motivera sin lön med det vi presterar. Alltså: Individuell lönesättning!

    • Anonym

      Om du nu gör ett så bra arbete, så finns det gott om utrymme för ett rederi att premiera detta. Men det skall inte gå ut över den sjömannen som inte är så slängd i käften och kan tala för sig. Det blir som i politiken; Har du en bra idé? Ge den till mig (säger politikern och du, kaptenen) så skall jag göra den till min. Ingen överbetald skeppare skall sno mina idéer och få bonus för dem. Så är det!

    • En annan sjökapten.

      Jobba du enligt de principerna….. Men blanda inte in oss andra.

    • Sjöfarare

      Anders, jag blir mörkrädd om du, som du skriver, alltid har tänkt så här, för då har du inte tänkt!!! Om vi inte hade haft kollektivavtal och tarifflönesystem, hur mycket skulle du fått i lön om rederiet tjänat 0 kronor under ett år….?? Hur mycket??

  • Anders Gillinger, sjökapten

    Du ”Anonym” som skriver ”en av styrelseledamöterna i Almega är folkpartist…. osv och som stöd hänvisar till ett inslag i Uppdrag granskning som kritiserats hårt för att vara vinklat och oseriöst. Vad har detta med sjöfarares löner att göra? Kissa och gå och lägg dig!

    • Anonym

      Almega!

      Almega är organisationen som anklagar SBF för att vara ge sjöbefälen vanrykte. I Almegas styrelse sitter en person som driver förskolor där barnen svälter. Med andra ord så så hänger det ihop. Men jag förstår att du inte förstår. Även det hänger ihop. Intressant att du också försöker dig på en kombination av sandlåde- och härskarteknik. Kul!

  • Anonym

    problemet med elitism är att man bara får med sej de näst bästa.
    de bästa identifierar sej med allmänheten och ser sej själv som vanliga.

  • Anders Gillinger

    Tja, vad skall man säga till ”Anonym” och ”Sjöfarare” och ”En annan sjökapten”: Det hade varit kul om ni kommenterat artikeln med era namn…. Till ”Anonym” och ”Sjöfarare” har jag ingen övrig kommentar. Till ”En annan sjökapten” frågar jag, -vilka är ”oss andra”?

    • Anonym

      Klarar du inte av att ta till dig hur du blir bemött.Hoppas att du inte tjänstgör till sjöss.

  • Anders Gillinger

    Bäste ”Anonym” varför måste jag ta till mig hur jag blir bemött? Betyder det att din anonyma ”sanning” är allenarådande? Jag tål och uppskattar att bli bemött, det är innebörden av debatt! Men det blir enklare när man vet med vem man debatterar. Är du för osäker på dina argument för att berätta vem du är min vän?

  • Anders Gillinger

    Jag kanske skall klargöra en sak: Jag är inte emot kollektivavtal, tvärtom, men gillar inte tarifflöner. Så enkelt är det och om det kan man tycka hur man vill.

    • Anonym

      Med kollektivavtalet följer tarifflönerna och om det får du tycka vad du vill,men jag tror att många uppfattar dig som Almegas megafon.

      • Anonym

        Ja så är det utan tvekan. Kapten Gillinger är en klar minoritet. Tur är väl det.

  • Anders Gillinger

    Jag upprepar min vän:varför kan du inte så för dina argument med ditt namn, varför vågar du inte berätta för detta forum vem du är? Ännu en sak; varför hoppas du att jag inte tjänstgör till sjöss?

    • Kvasten

      Välkommen till internet. Har du haft en långtörn eller ?
      Alla är anonyma. Skrämmer det dig ?

      Individuell lönesättning finns redan. Kollektivavtalet stipulerar minimum inte maximum. Det finns ingen motsättning mellan att ha ett kollektivavtal med tarifflön och individuell lönesättning. Anledningen till att redare inte vill ha tarifflöner är för att de vill ägna sig åt lönedumpning. Och det gillar du ? Det tycker du är bra ?
      Det är därför vi hoppas att du inte seglar utan sitter och samlar damm på ett rederikontor någonstans.

  • okänd

    Vi har haft individuella löner till sjöss när jag började till sjöss på 1970 talet , då var det titlarna som styrde lönerna.Varför ändrades det till tarifflöner jo för att det var bättre och rättvisare.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.