Fotograf: Stena Bulk

Kategori: Folk/företag | Tank

Stena Polaris via Nordostpassagen

Stena Polaris ligger för ankar utanför Ust-Luga i väntan på bunker – under eftermiddagen inleds seglingen till Nordostpassagen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]en till Nordostpassagen.

Målsättningen var att Stena Polaris med 37.000 ton nafta ombord skulle ha seglat redan i går, men det blev alltså framflyttat en dag. 

– Vi hoppas kunna komma iväg vid 16-tiden i dag. Vi ser verkligen fram emot den här seglingen, säger Stena Polaris befälhavare Sasa Stipanovic till Sjöfartstidningen.

Slutmålet för resan är Sydkorea och seglingen från Finska viken genom Nordostpassagen till den koreanska halvön väntas ta 28 dagar, med reservation för rådande isförhållanden. 

Två isrådgivare

Detta är Stena Bulks nionde segling i farvattnen norr om Ryssland och Sasa Stipanovic känner ett stort ansvar. Han har seglat för det svenska rederiet i 18-19 år och de senaste sju åren som kapten.

– Jag är inte nervös men helt klart känns det annorlunda jämfört med mycket annat som jag har upplevt som befälhavare. Det här går inte att jämföra med att korsa Atlanten och inte för så många år sedan ansågs det omöjligt att segla igenom Nordostpassagen. Det här blir en höjdpunkt i min karriär och jag är otroligt stolt över att rederiet gav mig det här ansvaret.

Enligt Sasa Stipanovic kommer man att nå Murmansk på Kolahalvöns nordkust kring den 25 september, där kommer två isrådgivare att kliva ombord och följa med under seglingen.

– De är experter på isförhållanden och att segla genom istäcken, de tar beslut om och när vi ska begära isbrytarassistans från ryska myndigheter. Vi siktar på att vara framme i Sydkorea den 16-17 oktober. 

Stena och Hyundai

Seglingen genomförs i samarbete mellan Stena Bulk och sydkoreanska Hyundai Glovis, biltillverkarens shippinggren. Sedan tidigare har Stena Bulk och Concordia Maritime i samarbete finska Neste Oil seglat igenom Nordostpassagen vid sammanlagt åtta tillfällen. Totalt kan åtta av Stena Bulks/Concordia Maritimes fartyg segla igenom de här isiga områdena.

– Vi ser seglingen med Stena Polaris som en början på ett långt och långtgående samarbete med Hyundai Glovis där vi tillsammans investerar i olika typer av transporter och där seglingar via Nordostpassagen är en del, säger Erik Hånell, vd Stena Bulk.

Stena Polaris, 65.000 dwt, ägs av Concordia Maritime men chartras av Stena Bulk. Stena Polaris har en längd på 183 meter och bredd på 40 meter.

Växande volymer

Hittills i år har ryska myndigheter gett tillstånd till 270 fartyg för seglingar genom Nordostpassagen, långt ifrån alla har genomfört resan. Enligt beräkningar kan omkring 15 miljoner ton gods transporteras den här vägen 2021, jämfört med 1,3 miljoner ton 2012.

Eftersom rutten ligger i arktiska vatten är delar av sträckan bara isfria cirka två månader om året. Ryssland har därför flera isbrytare, atomdrivna, som opererar i vattnen norr om det ryska fastlandet.

 

 

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]