”Vi vill ha en stark sjöfartsnäring, och vi kommer att införa ett tonnageskattesystem under mandatperioden.” Det sade infrastrukturminister Åsa Torstensson på Sveriges Redareförenings årsmöte i torsdags. Enligt henne beror den långbänk frågan hamnat i på att andra skattereformer har prioriterats före tonnageskatten. För rederierna är detta dock den absolut viktigaste näringsfrågan just nu och Åsa Torstensson fick ett budskap att ta med sig till resten av regeringen. ”Vi är frustrerade”, sade Lennart Simonsson, vd för Broström. ”De senaste fjorton månaderna har vi tillfört åtta fartyg till den svenskflaggade handelsflottan, men fram till vi får besked om tonnageskatten kommer vi nu att i stället investera i vår utländska verksamhet.”Även föreningens ordförande Dan Sten Olsson, tyckte det var hög tid att regeringen handlade. ”Vi har levererat”, sade Olsson och menade att sedan nettomodellen infördes har den svenska rederinäringen bland annat satsat på en förnyelse av flottan, tagit initiativ inom miljöområdet och investerat i forsknings- och utbildningsplattformen Lighthouse.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]