Arkivbild. Sofia Werner, SSPA Maritime Center, berättar om testerna av Orcelle Wind.

Fotograf: Klara Johansson

Kategori: Innovation | Skeppsbyggnad

Ny typ av propeller till seglande fraktfartyg

Seglande fraktfartyg, som Wallenius Wilhelmsens Orcelle Wind, behöver propellrar som fungerar under nya förhållanden. Ett treårigt projekt inom Hållbar sjöfart har undersökt hur det skulle kunna fungera.
Seglande fraktfartyg kräver en helt ny typ av propeller. Inom Trafikverkets program Hållbar sjöfart, som Lighthouse driver, har en optimeringsmetod utvecklats som ska användas i Kongsbergs design av propellrar. Det skriver Lighthouse i en artikel om projektet SailProps nyss färdigställda rapport.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]tfartyg kräver en helt ny typ av propeller. Inom Trafikverkets program Hållbar sjöfart, som Lighthouse driver, har en optimeringsmetod utvecklats som ska användas i Kongsbergs design av propellrar. Det skriver Lighthouse i en artikel om projektet SailProps nyss färdigställda rapport.

I februari 2021 presenterade Wallenius Wilhelmsen Orcelle Wind – ett vinddrivet bilfraktfartyg som ska byggas och vara i trafik 2027. Fartyget bygger på Oceanbird-konceptet, som med stöd av Trafikverket har utvecklats av Wallenius Marine, KTH och Rise.

På SSPA är Sofia Werner en av flera forskare som arbetar med Oceanbird. Bland annat har hon arbetat med projektet SailProp, vars slutrapport precis färdigställts.

– Även om roro-fartygen med vingsegel för det mesta seglar kommer de fortfarande att behöva maskin de dagar det blåser för lite, när man ska in i hamn eller om man snabbt behöver manövrera bort från något, till exempel dåligt väder eller ett grund, säger Sofia Werner i Lighthouses artikel.

Det kräver en propeller som till skillnad från vanliga propellrar fungerar optimalt i flera olika belastningar – från låg effekt för att hjälpa när vinden inte är tillräcklig till hög effekt när det inte blåser alls. Hur det fungerar bäst har aldrig undersökts förut.

Det som har utvecklats i SailProp är en interaktiv design- och optimeringsmetodik som Kongsberg kommer att använda i tillverkningen av propellrarna. På vindseglande fartyg kommer de att ha vridbara blad, vilket gör dem mer flexibla och anpassningsbara till olika belastningar.

Inom projektet har man också gjort tester på ett existerande, vindassisterat tankfartyg med sex Flettner-rotorsegel. Där kom man fram till att det inte skulle ge några större vinster att byta ut och optimera propellern.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]