Eva Mikkola-Karlström, vice vd på Godby Shipping, mäklaren Olof Berntsson från Nordvik Shipping och Andreas Moback, ansvarig för affärsområdet planering och logistik på Holmen Paper, skakar hand på Baltic Bright i Norrköping.

Fotograf: Godby Shipping

Kategori: RoRo

Holmen fortsätter med Baltic Bright

Godby Shipping i Mariehamn har förlängt kontraktet med Holmen Paper för rorofartyget Baltic Bright med ett år, inklusive option för 2025.
Det var i januari 2021 som Godby Shipping avtalade med Charterfrakt Baltic Carrier AB i Skärhamn om köp av rorofartyget Baltic Bright. Fartyget sattes i trafik för Holmen Paper med en tvåårig tidsbefraktning som alltså nu förlängs.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]21 som Godby Shipping avtalade med Charterfrakt Baltic Carrier AB i Skärhamn om köp av rorofartyget Baltic Bright. Fartyget sattes i trafik för Holmen Paper med en tvåårig tidsbefraktning som alltså nu förlängs.

– Baltic Bright kommer att fortsätta transportera papper från Hallstavik och Norrköping i Sverige till främst Sherness i Storbritannien, skriver Godby Shippings vice vd Eva Mikkola-Karlström i ett mail.

Det nya avtalet med Holmen omfattar dessutom betydande investeringar i bränslebesparing och utsläppsminskningssystem ombord på Baltic Bright. Kontraktet undertecknades under onsdagen ombord på Baltic Bright i Norrköping.

– Samtidigt hade vi ett operativt möte ombord med representanter från Holmen, besättningen och Godby Shippings kontor. Vi gjorde också en rundtur på fartyget och hade en läcker sommarbuffé ombord. Vi tackar besättningen på Baltic Bright för deras engagemang för att tjäna Holmen, skriver Eva Mikkola-Karlström.

Baltic Bright byggdes 1996 av Karlskronavarvet (nummer 458) och är klassad av American Bureau of Shipping (ABS). Därefter inleddes en lång timecharter till Holmen Paper. Hon är 134 meter lång, 20 meter bred och har ett maximalt djupgående på 5,7 m. De två MaK-huvudmaskinerna har en effekt på 2.640 kW vardera och ger en fart på 15 knop. Dödvikten är 6.300 ton och den totala lastkapaciteten 1.068 filmeter på huvuddäck och väderdäck.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]