Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | RoRo

Baltic Bright blir åländsk

Det åländska rederiet Godby Shipping har avtalat om köp av det svenska roro-fartyget Baltic Bright. 
Charterfrakt Baltic Carrier AB i Skärhamn överlåter Baltic Bright till den nya ägaren Godby Shipping i juli 2021 efter 25-årsklassning och installation av system för barlastvattenrening på Oresund Drydock i Landskrona. Fartyget behåller sitt nuvarande namn.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] ägaren Godby Shipping i juli 2021 efter 25-årsklassning och installation av system för barlastvattenrening på Oresund Drydock i Landskrona. Fartyget behåller sitt nuvarande namn.

I detta skede vill Dan Mikkola, vd för Godby Shipping, inte gå närmare in på vilka planer rederiet har för fartyget efter att det övertagits.

– Vi har självklart en plan för sysselsättningen, men coronaläget gör allting osäkrare än vanligt och ingenting är färdigt innan det är undertecknat och klart i alla avseenden, säger han till Sjöfartstidningen.

Baltic Bright har för närvarande svensk flagg och är sysselsatt med en timecharter till det finländska skogsbolaget UPM-Kymmene. Hon är isförstärkt till svensk/finsk isklass 1A.

Tills vidare finns inga beslut om vilken flagg fartyget får efter övertagandet.

– Vi ska påbörja vår förhandling med de finska fackförbunden och självklart hoppas vi att hon ska komma under finsk flagg. Jag hoppas på att kunna hitta lösningar men fartyget måste vara förberett för internationell trafik, det vill säga konkurrenskraftigt internationellt, så jag hoppas att vi kan hitta lösningar som möjliggör detta, säger Dan Mikkola.

Att fartyget skulle behålla sin svenska flagg ser han inte som något huvudalternativ.

– Vi tittar relativt öppet på alternativen, men jag uppfattar att kraven på fysisk närvaro och koppling till Sverige är ganska tydliga. På många andra ställen behöver man bara en legal representation.

Baltic Bright byggdes 1996 av Karlskronavarvet (nummer 458) och är klassad av American Bureau of Shipping (ABS). Därefter inleddes en lång timecharter till Holmen Paper.

Hon är 134 meter lång, 20 meter bred och har ett maximalt djupgående på 5,7 m. De två MaK-huvudmaskinerna har en effekt på 2.640 kW vardera och ger en fart på 15 knop. Dödvikten är 6.300 ton och den totala lastkapaciteten 1.068 filmeter på huvuddäck och väderdäck.

Dan Mikkola säger att förvärvet av Baltic Bright innebär positiva nyheter för rederiet och att Godby Shipping tar över ett väl underhållet fartyg som kan gå i trafik i åtminstone tio år till. Men han sticker inte under stol med att 2020 har varit ett utmanande år.

– Marknaden allmänt och vår situation i synnerhet är oerhört mycket bättre nu än när den var som värst i våras när vi hade fem fartyg upplagda och två i trafik. Nu har vi alla fartyg i trafik, men raterna är fortfarande dåliga. Men att köra är på det flesta sätt bättre än att ligga stilla, inte minst för besättningarna och fartygen men även för marknadsutsikterna framåt när avtal ska förnyas. Av våra sju fartyg i trafik har fyra långsiktiga befraktningsavtal, och då menar vi till det här årets slut eller möjligen längre.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]