Baltic Bright.

Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | RoRo

Holmen hyr in Baltic Bright

Godby Shipping i Mariehamn har tecknat avtal med Holmen Paper om en tvåårig timecharter för roro-fartyget Baltic Bright.
Roro-fartyget Baltic Bright, som Godby Shipping i januari 2021 avtalade om att köpa från Charterfrakt Baltic Carrier i Skärhamn, sätts nästa år i trafik för Holmen Paper med en tvåårig tidsbefraktning. Godby Shipping tar i juli över Baltic Bright i Landskrona efter 25-årsklassning och installation av barlastvattenreningssystem. Rederiet uppger till Sjöfartstidningen att fartyget får finsk flagg. Däremot behåller fartyget namnet Baltic Bright.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]sta år i trafik för Holmen Paper med en tvåårig tidsbefraktning. Godby Shipping tar i juli över Baltic Bright i Landskrona efter 25-årsklassning och installation av barlastvattenreningssystem. Rederiet uppger till Sjöfartstidningen att fartyget får finsk flagg. Däremot behåller fartyget namnet Baltic Bright.

För närvarande går Baltic Bright i trafik mellan Finland, Tyskland och Spanien för det finska skogsbolaget UPM-Kymmene. Kontraktet med UPM löper till slutet av december 2021.

Därefter inleds tidsbefraktningen för Holmen Paper i Norrköping. Avtalet gäller åren 2022 och 2023. Baltic Bright ska gå i Holmens trafik mellan Sverige, Storbritannien och europeiska kontinenten. Lasten består i huvudsak av pappersprodukter.

Baltic Bright byggdes i Sverige 1996 och inledde efter leveransen en lång charter för Holmen Paper. Hon är isförstärkt till svensk/finsk isklass 1A och klassad av ABS. Dödvikten är 6.300 ton och roro-kapaciteten 1.068 filmeter.

Holmen Paper har under flera år hyrt in de likaså åländska roro-fartygen Shipper och Exporter från Eckerö Shipping. För närvarande har Holmen Paper två slingor i sin systemtrafik, en till Nordsjön och en till Östersjön.

Thomas Samson, Logistics Development & Purchasing Manager på Holmen Paper, säger till Sjöfartstidningen att beslutet hänger ihop med att företaget anpassar sin fartygskapacitet efter sin marknadsmix och var deras kunder befinner sig.

– Vi går ifrån två fartyg till ett fartyg som egen chartrad kapacitet. Tanken är att vi kommer att behålla slingan till Nordsjön som vi nu kör med det ena av de två fartygen men det är inte helt klart hur det kommer att se ut exakt.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]