Ledningen för FureBear. Charlie Bungard, vice vd Algoma Central Corporation; Gregg Ruhl, vd Algoma Central Corporation; Lars Höglund, vd Furetank; Jonatan Höglund, vice vd Furetank.

Fotograf: Furetank

Kategori: Tank

Furetank och Algoma beställer två fartyg till

Furetank och Algoma Central Corporation utökar samarbetet i FureBear genom att beställa ytterligare två fartyg i Vingaserien. Totalt har FureBear nu tio nybyggen i order. 
Under torsdagen meddelade Furetank och Algoma att de beställer ytterligare två fartyg i Vingaserien. Den nya ordern gör att FureBear-samarbetet totalt har tio fartyg i order för trafik i norra Europa. 

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ggen i order. ”} /–>

Under torsdagen meddelade Furetank och Algoma att de beställer ytterligare två fartyg i Vingaserien. Den nya ordern gör att FureBear-samarbetet totalt har tio fartyg i order för trafik i norra Europa. 

Flera trender på marknaden har enligt företagen lett fram till beslutet.

– Vi ser en kommande utfasning av äldre tonnage på marknaden som vida överskrider antalet nybyggen på väg in. Sedan vi lanserade Vingaserien har inga andra fartyg introducerats som överträffar deras miljöprestanda. Det uppmuntrar oss att utöka serien och förbättra vår kundservice samtidigt som vi kontinuerligt utvecklar och förfinar den utsläppsbesparande tekniken ombord, säger Lars Höglund, vd för Furetank, i ett pressmeddelande. 

Växande efterfrågan på biobränsle

En annan viktig faktor för den snabba expansionen av de två företagens joint venture, är enligt Furetank den växande efterfrågan på biobränsle och förnybar råvara inom europeisk handel. Denna typ av efterfrågan gynnar moderna, medelstora tankfartyg utformade för effektiv lasthantering. Kunderna blir mer miljömedvetna och lägger allt större vikt vid att minska klimatavtrycket för hela leverantörskedjan, inklusive transporter, uppges i pressmeddelandet.

– Ju närmare vi kommer leveransen av vårt första FureBear-nybygge, desto mer säkra är vi på att vårt joint venture med Furetank kommer att ge bra långsiktiga resultat. Vi ser ett behov av fler Vinga-tankfartyg för att säkerställa att vi kan möta kundernas efterfrågan under kommande år och decennier, och detta med en miljövänlig design som är bäst i klassen och kommer att stå sig över tid, säger Gregg Ruhl, vd och koncernchef för Algoma Central Corporation i pressmeddelandet.

Glada för samarbetet

Den första generationen av Vinga-fartyg levererades 2018. Fartygen har tagits emot mycket väl på marknaden och har visat sig fungera långt över rederiets förväntningar. 

– Det första fartyget har varit i drift i fem år, huvudmaskin har gått i 25.000 timmar och inte missat en enda dag i drift på grund av tekniska problem. Med det i åtanke är det fantastiskt att ha hittat en affärspartner som Algoma som vill slå sig ihop, investera och fortsätta den här resan med oss, säger Lars Höglund.

19 fartyg totalt

De två fartygen kommer precis som övriga Vingaserien att byggas på China Merchants Jinling Shipyard i Yangzhou, Kina. Förväntad leverans för denna nya order är under andra och tredje kvartalet 2026. Det första av FureBears tio beställda nybyggen förväntas levereras under första kvartalet 2024. Alla tio FureBear-fartyg kommer att ingå i Gothia Tanker Alliance och opereras av Furetank från Göteborg.

Totalt består Vingaserien nu av 19 beställda fartyg varav åtta hittills levererade.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]