[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]retaget Neste. Fartygen, som är levererade 2018 respektive 2019, kommer att levereras i oktober respektive i december 2023. Det är då som de första av de sju nybyggena som Furetank med partners har beställt planeras att levereras från varvet i Yangzhou.
– Det är goda nyheter för oss att vi kan fortsätta att utveckla vårt miljöarbete och utveckla nya fartyg. Vi uppfattar det som ett stort erkännande att ännu en stor aktör på vår marknad och en viktig kund till oss väljer att investera i våra fartyg, på grund av de miljövinster de medför genom minskade utsläpp och mindre buller, säger Lars Höglund, vd på Furetank i ett pressmeddelande.
Eftersom Furetank har ett långtidskontrakt för transport av förnybara bränslen åt Neste har de haft en bra möjlighet att kunna utvärdera fartygen i Vingaserien. Enligt Furetanks pressmeddelande passar rederiets fartyg Nestes profil eftersom bolaget har som mål att bli en global ledare inom förnybara och cirkulära energilösningar.
Så sent som i september i år la Furetank sin senaste order på två nya fartyg i Vingaserien som nu totalt omfattar 15 fartyg. De fyra första fartygen beställdes redan 2015 av Furetank, Älvtank och Thun Tankers. Fartygen opereras kommersiellt av Furetank.
– Att vi har kunnat bygga 15 fartyg av samma design visar att de uppfyller ett behov på vår marknad. Enligt vår uppfattning bevisar detta att vi hade rätt då vi lade stora ansträngningar och investeringar på en effektiv och miljövänlig design. När vi ersätter gamla tankfartyg med dessa toppmoderna fartyg gör det stor skillnad för klimat, miljö och människors hälsa, säger Lars Höglund i ett pressmeddelande i samband med senaste beställningen.
Fure Valö och Fure Ven är fartyg på 17.999 dwt och med dual-fuelmaskineri från Wärtsilä som kan köras på LNG/LBG. De är designade i samarbete med FKAB Marine Design med en batterihybridlösning och flera andra innovationer för att minska bränsle- och energiförbrukningen vilket i sin tur minskar utsläppen av koldioxid, svaveloxid, kväveoxid och farliga partiklar. Enligt rederiet har fartygen fått det bästa EEDI-värdet i sitt segment globalt, vilket innebär att de är de mest energieffektiva fartygen enligt IMO.
[/flowy_subscriber_only]