Fotograf: dockstavarvet

Kategori: Reparationsvarv | Specialfartyg

Framgångsvåg för Docksta

Sveriges enda nybyggnadsvarv bygger lever på skurkar och styrkorna som jagar dem i snabba båtar.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]gar dem i snabba båtar.
Dockstavarvet surfar på en framgångsvåg. Det lilla varvet söder om Örnsköldsvik med 50 anställda har bland annat lyckats ta sig in på den tuffa ryska marknaden med en ny snabbgående typ av bevakningsbåt.

Under maj levereras fyra bevakningsbåtar av typen IC 16 M till ett säkerhetsbolag i Ryssland samt två ombyggda polisbåtar till Stockholmspolisen.

Varvet har tidigare levererat samma typ av båt till Mexico, Malaysia, Polen och Ryssland. Båten har på kort tid blivit en exportsuccé. De nya bevakningsbåtarna är en vidareutveckling av varvets stora succé stridsbåt 90 som levererats i mer än 250 exemplar till den svenska marinen och länder runt om i världen. Stridsbåten är amfibiebataljonens viktigaste transportmedel. Den används för att göra landstigningar och för att transportera personal, vapen och utrustning i skärgårdsmiljö.

– Vi har sedan 2004 byggt 11 båtar av typen IC 16 M och en båt av den mindre typen IC 11 M till samma kund i Ryssland, säger varvets VD Torbjörn Larsson. Knarksmugglare, terrorister och pirater är våra bästa vänner som gör att vi har en bra marknad.

Ljus framtid

Framtiden ser ljus ut för Dockstavarvet som funnit sin nisch med snabba och stryktåliga båtar i aluminium.

– Vi har mycket på gång. Flera offerter är ute och vi hoppas kunna fylla på orderböckerna den närmaste tiden. Utvecklingen går mot större båtar. Vi kommer därför att satsa på båtar med cirka 20 meters längd som klarar att gå i hög sjö.

Vid Dockstavarvet räknar med att nästa stora marknad blir Brasilien, men leveranserna till México fortsätter ändå att dominera försäljningen. Dockstavarvet har i nuläget över 60 båtar i México. Det är både patrullbåtar och stridsbåtar.

1 100 hästkrafter

Längden på de nya patrullbåtarna som levereras till Ryssland har ökats till 15,90 meter. Två 28 liters MAN-motorer på vardera 1 100 hästkrafter (810 kW) ger en toppfart på över 50 knop. Det är lätta aluminiumskrov i kombination med vattenjet och kraftiga motorer som bäddat för de höga fartresurserna

– Det har hänt mycket på motorsidan med bland annat ny insprutningsteknikDet ökar effekten och därmed också farterna, säger Torbjörn Larsson.

Toppfarten har ökats med 10 knop jämfört med stridsbåtarna. De nya båtarna är extremt stryktåliga och tack vare fartresurserna och bra komfort förväntas de kunna locka många kunder framöver.

Klarar hög sjö

Den utökade längden i förhållande till stridsbåtarna gör att båtarna klarar sig bättre i hög sjö. Styrhytten har fyra sittplatser för besättningen och i inredningen finns två enkelhytter och en hytt för två personer samt bland annat en mäss.

Bevakningsbåtarna kommer att köras till Finska viken av varvets personal. Där lyfts de upp på trailer för vidare transport till Ryssland. Sista delen av den långa resan sker per båt till Vladivostok vid Stilla havet.

När det gäller polisbåtarna som används i Stockholms skärgård har polisen efterfrågat båtar som kan göra 50 knop eftersom man inte vill komma på efterkälken vid jakt på fartsyndare eller vid andra akuta polisinsatser. Dockstavarvet har därför uppgraderat två av polisens stridsbåtar av typen 90 H under vintern. Hela drivlinan har bytts, Det tidigare maskineriet har ersatts av nya Scania motorer (900 hästkrafter per motor) samt nya vattenjet allt för att kunna åka 50 knop.

Övriga åtgärder som utförts är bland annat höjning av taket i inredningen samt en större bränsletank. Båtarna är byggda i mitten av 1990 talet men från varvets sida tror man att de med utbytta motorer kommer att kunna verka i minst 20 år till. Man har då räknat med ett driftuttag på 1 000 timmar per år.

Livslängden förlängs

Livslängden för stridsbåtarna beräknades tidigare till 25 år men vi ser idag att de kan livstidsförlängas ytterligare minst 20 år genom motorbyten och uppgraderingar av navigationssystemen, säger Torbjörn Larsson. Det beror bland annat på hög kvalité på den aluminium som använts vid byggena.

– Som vi ser det är det enda som behöver göras för en livstidsförlängning är motorbyten och uppgradering av navigationsutrustningen.

Stridsbåten finns förutom i svenska Amfibiekåren i norska försvaret, grekiska kustbevakningen, malaysiska flottan, mexikanska flottan samt i US Navy. I Malaysia och Mexico används båtarna flitigast med upp till cirka 1 500 gångtimmar per år. De uppgraderade polisbåtarna förväntas kunna göra livet surt för alla fortkörare i Stockholms skärgård. Båtarna levererades under början av maj.

Dockstavarvet AB ägs till 100 % av Aludesign i Docksta AB. Aludesign äger även Rindö Marine i Vaxholm samt 55 % av Muskövarvet. Nuvarande ägare är grundaren Karl Sundins tre söner,  K-A Anders Sundin Torsten Sundin och Per-Erik Sundin.

Uno Gradin[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]