Fotograf: Dockstavarvet

Kategori: Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Tyska lotsfartyg från Docksta

Två tyska nybyggen på Dockstavarvet blir de första i Sverige som byggs till regelverket för inlandssjöfart.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]et för inlandssjöfart.

Dockstavarvet bygger två 28 meter långa lotsfartyg som ska stationeras i Brunsbüttel vid Kielkanalens mynning mot Elbe. Fartygen uppges bli de första som byggs i Sverige enligt regelverket för inlandssjöfart.

Gemenskapscertifikat

Fartygen klassas i DNV-GL för Zon 2 med full delegation från Transportstyrelsen för att utföra all granskning för ett gemenskapscertifikat för inlandssjöfart under svensk flagg. Vid leveransen ska fartygen genomgå en ytterligare besiktning för det tyska tilläggsområdet ”Zone 2 See” som sträcker sig till Elbemynningen utanför Cuxhaven. Den besiktningen utförs av ZSUK (Zentrale Schiffsuntersuchungkommission) som är Tysklands tillsynsmyndighet för inlandssjöfart.  

”En utmaning”

– Det har varit en utmaning och ett ganska omfattande arbete att sätta sig in i de administrativa ramarna och de tekniska kraven eftersom det är första gången det görs i Sverige och dessutom för en utländsk kund, säger Dockstavarvets vd Anders Hellman.

Han tillägger att det kan bli nyttiga kunskaper för framtiden. 

– De vanliga regelverken ställer ju till ganska stora problem vad gäller att uppfylla fribordbestämmelserna på ett praktiskt användbart sätt för små fartyg över 24 meter. Där medger reglerna för Inlandssjöfart enklare och bättre lösningar som vi kan erbjuda även svenska kunder.

CAT-huvudmaskin

Fartygen utrustas med en CAT-C32 huvudmaskin på 880 kW, CAT-ställbar propeller samt två CAT C4.4-generatoraggregat. Kontraktsfarten är 14 knop vid 85% MCR. Styrhytten arrangeras med en komplett manöverplats på vardera sidan. Utrustningen levereras av Alphatron. 

Stålskroven byggs av Riga Shipyard och det första skrovet bogserades till Docksta före jul. Utrustningen påbörjas omgående och fartygen ska levereras i september respektive december 2017.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]