Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Folk/företag | Politik

Förändring det enda säkra om framtiden

2030 kommer transportsystemen se kraftigt annorlunda ut. Hur sjöfarten ska möta de utmaningarna diskuterades under onsdagen i Almedalen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]erades under onsdagen i Almedalen.

– Brutalt eller drakoniskt förändra transporter är nästan det enda vi kan förutsätta om femton år, sa riksdagsledamoten Lars Hjälmered (M).

Framförallt handlar det om att tillväxten, både befolkningsmässigt och ekonomiskt, kommer skjuta i höjden i utvecklingsländer i främst Asien. Samtidigt kommer utvecklingen, i jämförelse stå stilla i redan ”mogna ekonomier” som EU eller USA. 

Tydligare politiker

– Volatiliteten, eller flexibiliteten, i hur, var och när frakterna kommer transporteras i framtiden kommer vara väldigt stor, sa Mikael Laurin, vd på Laurin Maritime.

Enligt de som deltog i panelen är det inte lätt att finna lösningar. Men en sak handlar om att politikerna måste bli tydligare i sitt delegerande ner till myndigheter.

– Myndigheter måste få tydligare riktlinjer för inflaggningsstrategier, sa Hjälmered.

Inre vattenvägar för framtiden

En del av den svenska sjöfarten som flera av branschen olika parter ser som en möjlighet till utveckling är de inre vattenvägarna.

Erik Thun AB har tillsammans med två andra företag startat det nya rederiet Avatar Logistics som kommer rikta in sig på just inlandssjöfarten i Vänern och Mälaren.

– Och förhoppningsvis i framtida inre vattenvägar som vi hoppas kommer, sa Henrik Källsson, vice vd Erik Thun.

Förbifart Stockholm kan hjälpa sjöfarten

Ett annat spännande projekt som kommer betyda mycket för att ”sätta igång” användandet av de inre vattenvägarna är något så otippat som Förbifart Stockholm.

När det ska byggas 25 kilometer motorväg kring huvudstaden kommer det mesta av det gå under jord. Det kommer generera cirka 25 miljoner ton krossat berg. Tio miljoner av det måste skeppas därifrån. Och då är ett krav redan i upphandlingen att den massan ska fraktas ut med fartyg på inre vattenvägar.

– För jämförelse så går det idag cirka tre miljoner ton in och ut ur slussarna i Mälaren per år, sa Torbjörn Hvistendahl på SSPA, som varit delaktiga i projektet.

– Men från 2017, när projektet drar igång, är det tänkt att fem fartyg ska köra runt i Mälaren året runt i fem år framöver.

Sista dagen i Almedalen

Ett projekt som många inom branschen ser fram emot.

Onsdagen är den sista dag som sjöfartens olika parter arrangerar seminarier och andra event. Och i samband med det avslutar även Sjöfartstidningen sin bevakning av Almedalsveckan. Vad det pratats om de andra dagarna hittar ni här: Måndag och tisdag.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Giovanni

    Fartygsnäringen kommer att bestå säkert i överskådlig tid, den kommer att förändras och bli mer integrerad i framtida transporter. Jordens yta består ca 85% av hav.
    Det är den billigaste trasportmedel för gods och så länge som de ”mogna ekonomier ” i länderna som i Nord Amerika och EU köper varor från lågpris producerade länder, kommer sjöfart att utvecklas.
    Det man bör skilja åt i utveckling är frakt/gods och turistnäring.
    För transporten som sker i gods är integrering med hamnfacilitet och tåg samt vägar viktiga bitar. Det gäller att optimera tid och kostnader från producent till konsument och att i en globaliserad värld att byråkratin inte blir bromsklossen.
    Vad som på fartygssidan har hela tiden utvecklats, och kommer alltid att utvecklats, är fartygsdriften och energin. Se hur dieselmotorer och nu LNG motorer utvecklats.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]