Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik

DG firar 25 – väntar på försenad upphandling

Sedan 1998 har Destination Gotland bedrivit färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet. Samtidigt har starten av den nya upphandlingen för nästa avtalsperiod blivit försenad på grund av det rådande säkerhetsläget.
Destination Gotland startade sin verksamhet 1998 efter det att Rederi AB Gotland återfått koncessionen för trafiken mellan Gotland och det svenska fastlandet efter Stockholmsrederiet Nordström & Thulin som bedrev trafiken genom dotterbolaget Gotlandslinjen AB under 1988 till 1997.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]paragraph –>

Destination Gotland startade sin verksamhet 1998 efter det att Rederi AB Gotland återfått koncessionen för trafiken mellan Gotland och det svenska fastlandet efter Stockholmsrederiet Nordström & Thulin som bedrev trafiken genom dotterbolaget Gotlandslinjen AB under 1988 till 1997.

I år firar Destination Gotland 25 år sedan trafikstarten och enligt ett pressmeddelande har resandet nästan fördubblats och överfartstiderna i stort sett halverats sedan dess. Totalt har rederiet haft tio olika fartyg i trafik.

– Vi är stolta över vår 25-åriga resa och den roll vi och färjetrafiken har spelat för Gotlands positiva samhällsutveckling. Vi ser fram emot nästa 25 år där vi kommer fortsätta att jobba aktivt för att föra Gotland ännu närmare fastlandet, säger Marcus Risberg, vd för Destination Gotland i pressmeddelandet.

Men om Destination Gotland kommer att få fortsätta bedriva trafiken även under nästa avtalsperiod, som inleds den 1 februari 2027, är ännu oklart. Arbetet med den nya upphandlingen pågår men underlaget har blivit försenat.

– Det skulle ha presenterats i juni men det dröjer ytterligare något. Underlaget kommer komma ut efter semesterperioden, skriver Trafikverkets projektledare Karin Bergenås i ett mail till Sjöfartstidningen.

Det är det säkerhetspolitiska läget som är orsak till förseningen. Under våren kallades Trafikverkets generaldirektör Roberto Majorana till riksdagens försvarsutskott för att diskutera upphandlingen av Gotlandstrafiken. Peter Hultqvist (s), ordförande i försvarsutskottet, berättade då i en intervju med Sveriges Radios P4 Gotland att det handlar om ett behov av större hänsyn till beredskaps- och säkerhetsfrågor i upphandlingen.

– Man kommer att göra särskilda säkerhetsskyddsavtal, säkerhetsskyddsanalyser och kommer att koppla ihop verksamheten med totalförsvarsuppgifter. Det här innebär i praktiken att man kommer att analysera ägarförhållanden. Sker det förändringar i ägarförhållanden som kan vara negativa för svensk säkerhet, ska man kunna ingripa mot det och inte godkänna det, sa Peter Hultqvist till radiokanalen.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]