Vi kan om vi vill

Inledningen av 2013 har varit en intensiv sjöfartspolitisk period. Sjöfartsforum har presenterat sitt manifest och regeringen sin handlingsplan för den svenska sjöfarten.

Under ett par tillfällen arrangerade av Sjöfartsforum och det nya Riksdagens Maritima Nätverk har vi fått höra om hur den danska sjöfartssektorn närmast exempellösa utveckling gått till.

När den svenska sjöfartens utveckling diskuteras och jämförs med hur den danska sjöfartssektorn växt under det senaste decenniet får man ofta höra från framförallt statligt håll att ”det är ju inte så konstigt, vi har haft fokus på vår exportindustri samtidigt som Danmark som närmast saknar en sådan har satsat på sin sjöfart”.

Det är en rimlig och logisk förklaring. Sverige är ett av världens mest utrikeshandelsberoende länder och vi har varit lyckosamma inom många näringssektorer. 

Det är också skälet till att de politiska beslutsfattare som ansvarar för vår sjöfart i första hand ser sjöfarten som en förlängning av landinfrastrukturen och inte en näring som lever av egen kraft i en global miljö. 

Det är dock en förklaring som inte leder framåt. Varför skulle vi inte kunna göra både och? Det finns få länder i världen med samma exportberoende och med så mycket vatten att ta till vara på som i Sverige. Här finns ett enormt behov av sjötransporter och potential för att utveckla nya verksamhetsområden i den blöta delen av landet – och världen för den delen – och att utveckla den mest miljöanpassade och säkra sjöfartssektorn parallellt med att vi vässar förutsättningarna för exportindustrin.

Sverige har det som krävs. Här finns kunskap, kompetens, utbildnings- och forskningsresurser, maritimt entreprenörskap, ett miljö- och säkerhetstänkande som vi verkligen inte behöver be om ursäkt för internationellt, marknadsförutsättningar och inte minst folket som behövs för att ta rejäl plats på alla havsburna internationella arenor. Det som behövs är att staten krattar färdigt i manegen, skapar konkurrenskraftiga förutsättningar och någon som säger samma sak som programledarna i melodifestivalen – ”Nu kör vi!” 

Kommentarer

  • Kristofer Andrén

    Bra skrivet Rolf! Er hemsida nu har tagit över som min nummer ett hemsida före tradewinds kanon bra och snyggt!

  • Bernollis ekvation

    det är bra roffe men dom flesta verkar fly till norge då det inte finns något kvar i sverige och det har vi regeringen att tacka för.Samt att lönerna är något helt annat.och uppskattningen att man kommer och jobbar hos dem finns.

  • James Fjong

    Oavsett vad som sker i Sverige med förutsättningar så krävs det hyror och avtal som är konkurens kraftigare. Finns inte någon som gått till Norge som kommer tillbaka pga detta

  • Anonymous

    När skall du Rolf släppa hörnflaggan och komma in i matchen ? Hur länge har du varit ute i arbetslivet ? Ta gärna och pröva på ”livet ombord” så kanske du kan ”vässa”pennan.
    Det är lätt att sitta på land och tala om hur det skall vara bla bla bla
    //
    Lasse

    • Rolf P. Nilsson

      Lasse, jag gick till sjöss när jag var 17 år, har en sjökaptensexamen och har jobbat inom sjöfarten i hela mitt liv.

  • Anonymous

    Chalmers lockar studenter,Kalmar likaså, Wow Sjökapten en framtid 🙂
    Det finns inte jobb för de studenter som är klara nu i mars + slutpaktik 3 mån
    Oj 100 st förväntansfulla ny ut exanamierade 2:e styrmän ?
    Var skall dom söka sig ? Norge javisst men dom kräver DP cert hoppsan ytterligare
    14000:- ur en redan tom kassa. Visst är sverige fantastikt, tjena
    När skall ni verkligen våga skriva om vad som verkligen händer och
    hur allvarligt det egentligen är ?
    //
    Lasse

    • Förnamn och efternamn…

      Lasse helt rätt ! ett sanningens ord

  • Sjöman

    Hela svenska sjöfarten är skit på dom flesta plan , speciellt när det gäller att vara anställd, om det nu finns någonstans att vara anställd, finns just inte mycket att glädjas åt, kan vara det sociala skydd man har på svenska avtal men det finns försäkringar för sånt.

    Nä där har politikerna för länge sedan gjort bort sig och det finns ingen återhämtning i sikte.

    Tråkigt tycker jag..har jobbat till sjöss i 20 år och bara sett nedgången.

    Nä nu jobbar jag i Norge Class 1, Fullt DP, och erfarenhet som BFH inom Ankarhantering och Supply.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.