Tillsammans med sin charterkund LDC har Wisby Tankers beslutat att investera i segelteknik på Atlantic Orchard, ett av rederiets två juicetankfartyg.

Fotograf: Wisby Tankers/ Bound4blue

Kategori: Fartygsutrustning

Wisby Tankers sätter segel på juicetanker

Tillsammans med charterkunden Louis Dreyfus Company gör nu Wisby Tankers en satsning på segelteknik ombord på sin juicetanker Atlantic Orchard.
Under tisdagen presenterade Louis Dreyfus Company (LDC), Wisby Tankers och segeltillverkaren Bound4blue planerna på att sätta fyra 26 meter höga så kallade E-sails på juicetankfartyget Atlantic Orchard. Det är en vindassisterad framdrivningsteknik som kallas vakuumsegel, där vinden utnyttjas för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen med upp till 10 procent beräknat på fartygets rutt.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] Atlantic Orchard. Det är en vindassisterad framdrivningsteknik som kallas vakuumsegel, där vinden utnyttjas för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen med upp till 10 procent beräknat på fartygets rutt.

– Vi kände tillsammans med LCD att vi var tvungna att göra något när det gäller att minska sjöfartens utsläpp. Men det har inte varit helt enkelt att välja segeltyp för den här traden, säger Jonas Engström, vd på Wisby Tankers, till Sjöfartstidningen. 

Atlantic Orchard seglar med apelsinjuice från Santos i Brasilien till Gent i Belgien tillsammans med systerfartyget Essayra, båda med en dödvikt på 39.200 ton. Wisby Tankers köpte fartygen 2019 från det italienska rederiet d’Amico International Shipping och byggde om dem från bulkfartyg till tankfartyg för att kunna lasta 25.000 ton apelsinjuice.

– Det var en ganska omfattande ombyggnad att konvertera om dem till apelsinjuicefartyg. I lastrummen står 15 moduler som består av cylindrar med egen kylning och isolering och som fungerar som kylskåp. De gör att temperaturen ligger på runt 0 grader, säger han.

Planen är att det nya systemet med segel ska monteras på Atlantic Orchard under ett varvsuppehåll under 2024. Eftersom fartygen korsar hav med väldigt olika klimat och väder, var det enligt Jonas Engström utmanande att utforma systemen.

– På varje enskild resa passerar fartygen från sommar till vinter genom stiltjebälten och vindpinade passager. Så seglen måste klara alla typer av vindar, säger han.

Seglen är dessutom anpassade för att fartget ska kunna passera under broar i framför allt Belgien.

– De går inte att fälla ner, utan är perfekt avpassade för att fartyget ska kunna passera broarna in till hamnen i Gent. De fungerar ungefär som en flygplansvinge, det sitter fläktar i seglet som skapar ett vakuum i framkant, säger han. 

Om försöket med vakuumsegel på Atlantic Orchard faller väl ut är tanken att även systerfartyget Essayra ska få tekniken. 

– Vi tror att det går att få upp en bra ekonomi i detta genom att göra det på fartyg som inte är helt nybyggda. Vi tycker detta är jätteroligt, liksom besättningen. Vi ser verkligen fram emot det här, säger Jonas Engström.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]