Fotograf: Anna Lundberg

Kategori: Arbetsmarknad | Folk/företag | Hamn/Logistik

Varvsspecial: Hårt jobb i hård konkurrens

Vi har besökt tre av de största varven i Sverige och kan konstatera att trots en stenhård konkurrenssituation är svensk varvsindustri ingalunda avsomnad.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]stri ingalunda avsomnad.

Med ett par undantag som gör nybyggen sysslar Sveriges 24 privatägda varv uteslutande med reparation, underhåll och konverteringsprojekt. I vår stora varvsspecial fokuserar vi på sex varv. På Oresund Drydocks ligger nybygget Visborg till kaj när Sjöfartstidningen kommer på besök. Förra året hade varvet den största omsättningen sedan omstarten 2003, och bara de får bygga ut och fördjupa farleden ser varvet fram mot ytterligare tillväxt. Stockholms Reparationsvarv i den anrika varvsmiljön på Beckholmen jobbar också på att bygga ut och tror på hållbar tillväxt. Falkvarv har Thun som trogen storkund men fler än så väljer dem – de hanterar 60 fartyg per år.

Färjor dominerar

I en annan storleksklass är förstås Remontowa Repairyard i polska Gdansk. Varvet sysselsätter mångdubbelt fler än hela den svenska varvsindustrin tillsammans. Ett 200-tal fartyg dockar årligen på varvet och när Sjöfartstidningen är på besök är det färjorna som dominerar verksamheten. Danska Fayard är ett populärt val för flera västkustrederier. Deras största docka spelar också i en egen storleksliga med en kapacitet för 415 meter långa fartyg – eller ett par stycken på samma gång. Turku Shiprepair Yard i finska Nådendal är ett av tre varv i estniska BLRT Grupp och har utöver reparationsverksamheten börjat med återvinning av fartyg.

Efterlängtad utbildning

Vi skriver också om den efterlängtade utbildningen för intendenturbefäl som startar i Kalmar i höst, besöker skeppsbyggarna på Saltech, presenterar världens första kryssningsfartyg med LNG-drift Aidanova och pratar med Pia Berglund om hennes nya uppdrag som nationell samordnare av inrikessjöfart på Trafikverket. Vi har också träffat Magnus Kårestedt och pratat både dåtid och framtid nu när han lämnar uppdraget som vd för Göteborgs hamn. 

Detta och mycket mer i senaste numret av Sjöfartstidningen, som når prenumeranter i dagarna. Nästa nummer av Sjöfartstidningen kommer ut den 22 mars, där vi bland annat skildrar färjeindustrin och managementbolaget Crewcharts projekt som förbättrar tillvaron för barn på filippinska ön Leyte.

Så får du tag i Sjöfartstidningen

Prenumerera
Köp lösnummer

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]