[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] fanns i varje fartyg.
Tre fartyg såldes till återvinning, medan två fartyg såldes till Motorverkstad Petersen & Sørensen i Svendborg, som också hade stora fordringar efter motorbyte på de två fartygen. Rederiets hade vid konkuresen i slutet av augusti skulder på 40 miljoner kronor. Totalt drabbades ett 60-tal anställda av konkursen i det unga bolaget.
Så sent som förra hösten tredubblades flottan genom uppköp av LS-shipping och det talades om nyanställningar. Vargöns konkurs återspeglar marknaden för coasters och priserna på auktionerna bekräftar att det fortfarande är olönsamt att segla med mindre lastfartyg i Nordeuropa.
Fartygen såldes i följande ordning:
VIDI, BYGGD 1968, 2030 dwt, såld till Fornæs, Grenå, för skrotning för DKK 1,1 miljoner; Tango, byggd 1976, 1472 dwt, såld till Petersen & Sørensen, Svendborg, för DKK 1,25 miljoner; Vina, byggd 1969, 2220 dwt, såld till Petersen & Sørensen, Svendborg, för DKK 1,3 miljoner; Tinto, byggd 1977, 1713 dwt, såld till Fornæs, Grenå, för skrotning för DKK 950 000 och slutligen Vinga, byggd 1971, 1060 dwt, såld till Fornæs, Grenå, och förväntas att bli såld vidare till Chile. Klubbades för DKK 800 000.
Tidigare i år såldes Via ur boet till svenska köpare och flyttades från Vejle till Falkenberg.
[/flowy_subscriber_only]