Kategori: Tank

Vargön Shippings fartyg på auktion

Den 29 november kommer fem av Vargön Shippings torrlastfartyg att gå under klubban på en exekutiv auktion i Svendborg, Danmark. Det sjätte fartyget i flottan Via, 1 115 dwt och byggd 1967, har redan sålts av konkursförvaltaren advokatbyrån Vinge i Göteborg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]yrån Vinge i Göteborg.

– Hon är såld till en utländsk köpare utanför Norden. Jag kan tyvärr inte kommentera vilken köparen är eller vad fartyget såldes för, säger Max Glanzelius, biträdande jurist på Vinge.

För en tid sedan tvingades västsvenska Vargön Shipping att kasta in handduken på grund av den dåliga fraktmarknaden för mindre torrlastfartyg och många kostsamma fartygsutgifter. Konkursboet har en skuld på över SEK 40 miljoner. Ett antal banker och det danska varvet Petersen & Sørensen Motorværksted, Svendborg, är de största fodringsägarna. 

Tango, 1 450 ton dödvikt och byggd 1977 i Japan ligger i Svendborg och väntar på klassning. Vina, 2 170 dwt och byggd 1969, har precis genomfört ett maskinbyte och ligger också i Svendborg och inväntar klassning liksom Vidi, 1 970 dwt och byggd 1970. Vinga, 1 200 ton dödvikt och byggd 1971, ligger i Grenå och inväntar klassning, medan Tinto, 1 555 dwt och byggd 1977, ligger i Marstal. 

Enligt Max Glanzelius har det varit ett relativt stort intresse för flottan.

– Det var många som sa att det här tonnaget var dött och för gammalt och att det lika gärna kan skrotas. Men det har varit en hel del förfrågningar, mer än vad jag hade räknat med.

Vargön Shippings verksamhet inleddes med köpet av Tinto sommaren 2007. Då verksamheten gick bra beslutades det att investera i ytterligare ett fartyg, och 2008 köptes Tango (ex Nordking). Hösten 2010 förvärvades konkursdrabbade LS Shippings fyra fartyg. Köpeskillingen för de fyra fartygen uppgick till 7,6 miljoner kronor som finansierades med banklån på 6 miljoner och privat upplåning om 1,6 miljoner kronor. Men resultatmässigt gick det sämre, 2009 gjorde man en förlust på SEK -8,2 miljoner och 2010 en förlust på SEK -5,7 miljoner.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]