Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart

Siljas Åbolinje får ny energi av fartygsskifte

AS Tallink Grupp har bekräftat att två färjor kommer att skifta plats inkommande vinter. Silja Europa ersätter Baltic Princess på linjen Helsingfors–Tallinn den 23 januari 2013. Baltic Princess inleder i sin tur den 1 februari 2013 trafik på linjen Stockholm–Åland–Åbo.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]bo.

Tallink uppger att skiftet av fartyg väntas inverka positivt på den ekonomiska utvecklingen med ökad kostnadseffektivitet för båda linjerna och att Åbolinjen dessutom ska få ny energi. Konkurrensen på Åbolinjen ökar nämligen efter det att Viking Line sätter sitt nybygge Viking Grace i trafik i mitten av januari 2013. 

Efter fartygsbytet har Tallink två systerfartyg i Silja Lines trafik på Åbolinjen, Baltic Princess och Galaxy. På Finska viken uppges Silja Europa svara på en ökad efterfrågan på den estniska marknaden. Vidare upplyser Tallink att Silja Europa är effektivare på korta och långsammare linjer, där bunkerförbrukningen kan reduceras. Baltic Princess har nyare teknik ombord och kan opereras effektivare på Åbolinjen, varvid miljöpåverkan minskar.

– Flytten av Silja Europa till linjen Tallinn–Helsingfors är ännu ett steg i vår målsättning att erbjuda bästa möjliga upplevelse för våra kryssningsresenärer. Baltic Princess, systerfartyg till Galaxy, kommer med all säkerhet att bli våra finska passagerares förstahandsval på linjen Åbo – Stockholm, precis som Galaxy är för våra svenska kryssningsgäster, kommenterar Peter Roose, styrelsemedlem i Tallink.

Vice vd Pasi Näkki på Tallink Silja Oy säger till Sjöfartstidningen att Silja Europa får estnisk flagg och Baltic Princess finländsk flagg. Även besättningarna kommer i princip att bytas ut sinsemellan.

Baltic Princess är byggd i Raumo 2008 och Silja Europa i Papenburg 1993. Silja Europa beställdes och planerades av svenska Viking Line-partnern Rederi AB Slite, som tvingades lämna över nybygget till Silja Line kort före leveransen på grund av de ekonomiska problem som sedan ledde till rederiets konkurs.

Baltic Princess har en maxfart på 24,5 knop. Kapaciteten är 2 800 passagerare 1 130 filmeter för frakt och fordon. Silja Europa gör 21,5 knop och tar 3 123 passagerare och 923 filmeter fordon. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]