Över 2.000 liter röd färg målades på Cinderellas skrov under den två veckor långa varvsvistelsen.

Fotograf: Viking Line

Kategori: Färjetrafik

Rödmålad Cinderella återvänder till Helsingfors

Viking Cinderella har renoverats både ut- och invändigt på varvet i Nådendal. I mars börjar fartyget trafikera linjen Helsingfors–Stockholm.
Likt Askungen före sin bal på slottet har Viking Cinderella genomgått en omfattande makeover på Åbo reparationsvarv i Nådendal, skriver Viking Line i ett pressmeddelande. Den mest synliga förändringen är att de tidigare vita fartygssidorna nu har målats i rederiets röda färg. De nästan 300 hytterna, spaavdelningen och många av fartygets allmänna utrymmen har också fräschats upp.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]inderella genomgått en omfattande makeover på Åbo reparationsvarv i Nådendal, skriver Viking Line i ett pressmeddelande. Den mest synliga förändringen är att de tidigare vita fartygssidorna nu har målats i rederiets röda färg. De nästan 300 hytterna, spaavdelningen och många av fartygets allmänna utrymmen har också fräschats upp.

– Cinderella har varit borta från Finland i nästan två decennier, och för att fira hennes återkomst vill vi att hon ska glänsa som Östersjöns egen Askungen. År 1964 – för exakt 60 år sedan – letade rederiet efter en färg till Apollo-fartyget, och den djärva röda färgen hämtades från det Mexican Fire-läppstift som redarens syster använde. Sedan dess har den väldefinierade röda nyansen varit vår varumärkesfärg, säger Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström i pressmeddelandet.

Eftersom dockningen ägde rum i januari var målningen av det 191 meter långa fartyget en ännu större utmaning än vanligt.

– De mycket varierande temperaturförhållandena är den största utmaningen för målning utomhus, men efter noggrann analys bestämde vi oss för att ta itu med det. Den svåra frosten i början av januari var faktiskt en lyckoträff för oss, eftersom vädret var torrt då, säger Mathias Sundberg, teknisk chef på Viking Line.

Ett trettiotal yrkesmän arbetade enligt rederiet dag och natt med målningen. Mer än 2.000 liter färg målades på fartygets sidor under varvsvistelsen.

Bild från dockningen i Nådendal. Foto: Viking Line

Målningsarbetet var bara en del av den två veckor långa dockningen som kostade nio miljoner euro och sysselsatte cirka 350 personer. Bland de tekniska uppgraderingarna är de viktigaste enligt rederiet installationen av så kallade Elogrids för att minska vattenmotståndet vid gång, och installationen av LeanMarine-system för att optimera motorgång och propellerstyrning.

– Förnyelse och underhåll av våra fartyg under hela livscykeln är en viktig del av vårt hållbarhetsarbete. Efter de nu genomförda modifieringarna kommer Cinderellas årliga koldioxidutsläpp att minska med 5 procent, dvs upp till 2.500 ton, samtidigt som det 35-åriga fartygets livslängd förlängs, säger Dani Lindberg, hållbarhetschef på Viking Line i pressmeddelandet.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]