Regelverket om utfasning av enkelskrovs tankfartyg kan ha större effekt på tillgången av fartyg än ”Erika”- och ”Prestige”-olyckorna tillsammans. Det framgår av en utredning av Poten & Partners. Utfasningen påverkade oljebolagens charterbeslut och reducerade den fysiska tillgången på tonnage och hjälpte därmed till att driva upp fraktraterna i höjden. Under 2004 och fram till i dag har väldigt få tankers skrotats eller konverterats till FPSO, permanenta flytande lager eller till andra uppgifter. Fortsätter denna trend kommer nya leveranser att få VLCC-flottan att växa fram till 2010. Enligt Poten & Partners är nu 95 procent av VLCC-fartygen yngre än 20 år. Mellan 2010 och 2015 faller 164 VLCC för åldersstrecket och då måste ett stort antal fartyg beställas för att kompensera för bortfallet. De nya VLCC-fartygen är dock 20 procent mer produktiva än de äldre.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] äldre.[/flowy_subscriber_only]