Fotograf: Henrik Ekberg

Kategori: Container | Hamn/Logistik | Politik

Nytt avtal gynnar Göteborgs hamn

Ett nytt handelsavtal med Kanada skulle betyda ökad trafik från Göteborgs hamn. I morgon tisdag tas beslut om frihandelsavtalet CETA. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rihandelsavtalet CETA. 

På fredagen besökte EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström (L) Göteborg för att bland annat prata om pågående handelsavtal och dess betydelse för Sverige och Göteborgs hamn. Mest aktuellt är CETA, Comprehensive Economic and Trade Agreement, som ministrar från alla EU:s länder tar beslut om i morgon tisdag. Avtalet mellan Europa och Kanada är redan färdigförhandlat, återstår gör att få det förankrat bland alla länder.

Käpphästar

– Får vi ett avtal med Kanada så påverkar det också Göteborgs hamn, säger Cecilia Malmström till Sjöfartstidningen under en båtfärd i hamnen tillsammans med Göteborgs Hamns vd Magnus Kårestedt och EU-parlamentarikern Olle Ludvigsson (S).

Men det finns några hinder inför tisdagens handelsministermöte.

– Det finns några länder som inte är klara än, bland annat Belgien och där är det Vallonien som går emot beslutet. Belgien måste ha alla regioners klartecken innan man kan godkänna avtalet. Inte heller Österrike, Rumänien och Bulgarien har gett klartecken. Men vi har ännu tid på oss att övertyga dem, säger Cecilia Malmström.

Ökad trafik från Göteborg

Men hon hoppas och tror ändå att ministrarna ska komma överens på tisdag. I så fall kommer Kanada att skriva under avtalet i slutet av månaden och det skulle då kunna börja gälla i början av nästa år.

– Av de tullar vi har med Kanada så skulle 98 procent försvinna över en natt. Jag tror det handlar om tolv miljarder euro om året, det är enorma pengar som direkt skulle gynna europeiska små och medelstora företag. Det skulle även innebära att vi européer skulle få tillgång till den offentliga upphandlingsmarknaden i Kanada. Vi får också tillgång till handeln inom tjänsteområden, inte minst inom maritima tjänster, samt får ökad trafik till Göteborgs hamn, säger handelskommissionären Malmström och får medhåll av Magnus Kårestedt.

– Ett frihandelsavtal skulle öppna upp jättemöjligheter, inte minst för pappersindustrin. Från Göteborg exporteras framför allt papper och trävirke till Kanada. Tio procent av trafiken i Göteborgs hamn går till USA och Kanada och här finns det potential för ökad handel, menar han. 

Ingen tullavgift

Liknande exportvaror går till USA som EU också har en pågående förhandling med genom Transatlantic Trade and Investment Agreement (TTIP). Göteborg har sexton fartygslinjer till USA och två till Kanada och det finns en enskild terminal för skogsbruk.

– Vad gäller TTIP är vi inte i hamn ännu. Men USA behöver det här avtalet; att ha handelsavtal med hela världen och inte Europa är jättekonstigt, påpekar Cecilia Malmström.

TTIP-förhandlingarna startade redan 2013 och förhoppningen är det ska vara klart under nästa år. Går TTIP igenom betyder det bland annat att den 20-procentiga avgiften i tull på pappersmassa och 28,5 procent på skrivpapper försvinner.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • J Torben Staehr

    Är demokrati bara ett handelshinder? Att kalla 12 miljarder euro årligen för enorma pengar är rent bondfångeri. Utslaget på EUs hela befolkning på 743 miljoner blir det 16 euro per person. Är demokrati inte värd mer än så? Om man är för eller mot de så kallade “frihandelsavtalen” TTIP, CETA med flera är inte en höger-vänsterfråga utan snarare en ödesfråga. Bitar av dessa märkligt odebatterade fulhandelsavtal har läckt ut och avslöjar att politiker av alla färger planerar att offra demokrati och miljö. Företag ska kanske få så kallat “investeringsskydd” så att de bakom delvis lykta dörrar kan stämma stater via överstatliga tribunaler kallade ISDS eller ICS. Philip Morris har i en sådan process stämt Australien för att man vill förbjuda marknadsföring på cigarettpaket. Vattenfall kräver Tyskland på 43 miljarder för att de vill fasa ut kärnkraften. Lone Pine stämmer den kanadensiska staten för att delstaten Quebec infört ett tillfälligt förbud mot fracking. Vid fracking spränger man sönder skifferlager där man sedan trycker ner stora mängder giftigt vatten för att komma åt fossil gas och olja vilket kan förstöra grundvattnet och skapa jordbävningar. Achmea har stämt Slovakien för att man förbjudit vinster i välfärden. Oavsett vad man tycker i dessa frågor bör de väl avgöras demokratiskt? Så här behandlar man i normala fall bara u-länder! Skrämmande är också att “handelsavtal” kan ha en uppsägningstid på hela femton år. De aktuella fulhandelsavtalen är knappast äkta frihandelsavtal eftersom det i stort sätt redan råder frihandel i de rikare delar av världen som de här avtalen berör, på gott och ont eftersom frihandel gör att sämst vinner så att jobben och pengarna försvinner dit. Fulhandelsavtalen tycks snarare syfta till att minska demokratin till förmån för “kraftfull ekonomisk effekt”. Bara de girigaste och mest kortsiktiga i finanseliten samt personer som vill se en väpnad revolution kan applådera en sådan utveckling. De klokare medlemmarna av finanseliten vet däremot att företag går bättre om människor har köpkraft och att även de rikaste mår bättre i välfungerande samhällen.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]