Batterirummet. Transportstyrelsen har uppdaterat sina riktlinjer för batteri- och hybriddrivna fartyg. Bilden visar batterierna på Styrsöbolagets Eloise.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Myndigheter | Regelverk

Nya riktlinjer för batterier

Transportstyrelsen har gjort en uppdatering av sina riktlinjer för batteri- och hybriddrivna fartyg för att förtydliga vad som krävs för att en elektrisk konvertering eller nyinstallation ska bli godkänd.
Flera av de rederier som under senaste åren arbetat med att bygga om sina fartyg till batteri- eller hybriddrift har emellanåt fått kämpa med att få installationerna godkända av Transportstyrelsen. Nu är myndighetens förhoppning att processen ska bli tydligare.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] wp:paragraph –>

Flera av de rederier som under senaste åren arbetat med att bygga om sina fartyg till batteri- eller hybriddrift har emellanåt fått kämpa med att få installationerna godkända av Transportstyrelsen. Nu är myndighetens förhoppning att processen ska bli tydligare.

Genomfört uppdatering 

De riktlinjer för batteri- och hybriddrivna fartyg som Transportstyrelsen gav ut 2018 och som senast uppdaterades i februari 2021, har nu fått en ny uppdatering efter att myndigheten sett ett behov.

– Vi har försökt ta fram mer specifik vägledning för att elektrifieringsprocessen ska bli tydligare och förhoppningsvis enklare. Tidigare var det hela mer allmänt beskrivet, nu har vi däremot formaterat om våra vägledningar mer på installationens specifika detaljer och komponenter, nästan ner på skruv- och mutternivå, säger Saeed Mohebbi, fartygsingenjör på Transportstyrelsen som arbetat med riktlinjerna tillsammans med Mattias Hörnquist och Robin Cook. 

De nya riktlinjerna publicerades under måndagen den 20 februari.

Saeed Mohebbi, fartygsingenjör på Transportstyrelsen. Foto: privat

– Vi har delat in de här riktlinjerna i fem olika delar där ena delen ska bli som en vägledning för fartyg i nationell trafik, antingen nybyggen eller fartyg som ska konverteras till batteri- eller hybriddrift, säger Saeed Mohebbi.

Tittat på nordiska grannländer

I arbetet har Transportstyrelsen tittat på hur exempelvis Norge arbetat med sina nationella riktlinjer. Nu är förhoppningen att det ska bli tydligare vad som behöver uppfyllas för att en installation ska godkännas.

– Det är lite mer detaljerade processer kring hur man går tillväga. Men man ­måste fortfarande göra en mindre komplicerad och allmän riskanalys för att se vilka risker ombyggnaden innebär för passagerare, fartyg eller besättning.

Samtidigt säger Saeed Mohebbi att myndigheten är öppna för att få input på riktlinjerna från alla aktörer i branschen.

– Vi sjösätter det här nu och ser hur det tas emot av branschen. Samtidigt vill vi lyfta att man gärna får höra av sig till oss om man upptäcker något fel eller om något inte kan genomföras eller är olämpligt i samband med de nya ändringarna i riktlinjerna. Då kan vi diskutera det och sedan ändra dokumentet därefter, säger Saeed Mohebbi.

Riktlinjerna finns att läsa på Transportstyrelsens hemsida.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]