Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Ekonomi | Reparationsvarv

Inventarierna säljs på nätet

Auktionsfirman PS Onlineauktioner har fått i uppdrag att sälja ut Damen Götaverkens inventarier från det över 20.000 kvadratmeter stora varvsområdet.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ter stora varvsområdet.

– Vi har fått i uppdrag av likvidatorn Morgan Hallén att sälja ut all den utrustning som finns på området, berättar Ola Happstadius, delägare i PS Onlineauktioner.

En första omgång inleds i nästa vecka för att sälja varvets inventarier över internet. Och listan på maskiner, verktyg och annat är så omfattande att auktionen får delas in i fem olika omgångar där den första auktionsomgången avslutas den 11 december.

Objekt från 40-talet

– Det är cirka tusen olika objekt per auktion och oftast slutar det med att allting hittar en köpare, säger Ola Happstadius.

De flesta av maskinerna och verkstadsinventarierna är från 2000-talet men enligt PS Onlineauktioner finns en del maskiner från 40-talet, då varvet var ett av de största i världen.

Omfattande arbete

Som exempel på vad som säljs kan nämnas en så kallad supportsvarv av typen Köping 520 från 1949 och en balanseringsmaskin från 1963 av märket Schenk. Den har troligtvis använts i samband med den sista sjösättningen på varvet 1968 – då Nordström & Thulin sjösatte sitt bulkfartyg Greta Thulin. Efter det riktades verksamheten in på reparationer istället.

Arbetet med att indexera, fota och bestämma ett marknadsvärde på alla produkterna har enligt PS Onlineauktioner tagit lång tid. Men nu ska alltså inventarierna till slut säljas.

Dockor och kranar säljs separat

– Antagligen kommer det att säljas för cirka 15-20 miljoner kronor sammanlagt, berättar Ola Happstadius.

I det priset räknas inte dockorna och de stora kranarna med – de säljs istället av likvidatorn direkt.

Sjöfartstidningen söker Jan Hermansson, representant för den grupp anställda som ihop med ett okänt antal intressenter visat intresse för att ta över och driva Götaverken vidare, för en kommentar.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]