Visa vardagen ombord

Sjöfartstidningen skriver för människor som arbetar med sjöfart, till sjöss eller iland, och för alla som är intresserade av branschen. Vi skriver om sjöfartspolitik, om sjöfartsklustret iland och förstås om fartygen och sjömännen ombord. Jag fascineras av alltihop – men det är väl ingen hemlighet att mitt hjärta klappar lite extra för att skildra dem som arbetar ombord. Alla ni som varje dag får fartygen att gå. Ni som kollar olja och kylvatten, surrar trailers och välkomnar passagerare ombord. Städar hytter, fixar frukostbufféer och ser till att vattentankarna är fulla. Lastplanerar, rättar sjökort och håller koll på att säkerhetsutrustningen fungerar som den ska. Alla ni som ibland är alltför osynliga. 

När pressmeddelandena kommer till redaktionen är det ofta personer som jobbar iland som citeras i dem. Kontaktpersonerna som anges arbetar i landorganisationer. Inget fel i det, men sjömännen ombord måste också synas. Lika viktigt som att visa de stora framstegen är det att visa vardagen ombord. 

Sjöfartstidningen har en avdelning som heter ”På jobbet”. Här syns människor som inte nyligen har fått ett pris, startat ett företag eller köpt ett fartyg (för då hamnar de på våra nyhetssidor). Här syns de som jobbar på som vanligt. Det här är min favoritavdelning, av flera skäl. Bland det bästa med mitt jobb är att få kliva ombord och fråga dem som jobbar ”vad ska du göra nu, får jag hänga på och kolla?”. Att få en inblick i någons vardag hade ju varit spännande på vilken arbetsplats som helst. Men inom sjöfarten finns det dessutom så många som verkligen kan sin grej! Sjömän som har slipat på hantverket länge, oavsett om det handlar om att bädda kojer eller överhala en huvudmaskin. Som är ständiga problemlösare och liksom ”jaha, fanns inte det här verktyget, äh, jag fixar ett eget”. 

Det här är imponerande och roligt att få berätta om. Men jag tror dessutom att det i ett större perspektiv är viktigt att visa upp mer av vardagen ombord – det behövs för att säkra rekryteringen till branschen.

”Om jag väljer att söka mig till den här branschen, vad väntar mig då? Hur kommer en vanlig onsdag på jobbet att se ut?”

Sjöfartens mantra har blivit att öka branschens synlighet och attraktivitet. Oavsett sammanhang så talas det numera om bristen på sjöfolk och utmaningar med att rekrytera. Hur ska branschen få unga och även äldre att söka sig hit och vilja stanna kvar? Svaret som ges är nästan alltid att öka sjöfartens synlighet och attraktivitet. Och det kan förstås göras genom att visa spännande projekt och ny teknik. Men man måste också visa vardagslivet. Om jag väljer att söka mig till den här branschen, vad väntar mig då? Hur kommer en vanlig onsdag på jobbet att se ut? Många sjöfartsyrken kan vara ganska dolda och svåra att gissa sig till.

Här har hela branschen en uppgift. Om lösningen är mer aktivitet i sociala medier, som föreslogs på en konferens nyligen, eller en ny teveserie i stil med Rederiet, vad vet jag. Här på Sjöfartstidningen kan vi i alla fall fortsätta skildra mer ombordvardag i våra spalter.

Denna text publiceras också under vinjetten Akterspegeln i Sjöfartstidningen nr 11, 2023 som ges ut den 17 november.

Kommentarer

  • Roger berg

    Har ni gjort nått uppdrag om gruppen Sjö Jobb Lediga på Facebook, en riktigt bra grupp i dessa tider med få jobb till sjöss, här finns dem samt mycket info om utbildningar och mkt mer
    Mvh Roger

    • Klara Johansson

      Tack för tips! //Klara, reporter

  • Henrik Hessleklint

    Du ar helt klart inne pa nagot dar. Jag har sjalv funderat i dessa banor, hur far man ungdomar intresserade av sjofartsyrkena? Jag tror mycket pa korta intressanta filmer fran vardagen omboard som postas regelbundet pa digitala medier, YouTube, FB, TikTok och allt vad dom heter dar ungdomar hanger. Ett TV program jag kommer ihag fran min ungdom hette ”Kust & Hav” som var mycket intressant, men fragan ar om dagens ungdomar kollar pa TV.

  • Åke Nyholm

    När jag seglade märkte byns ungdomar att jag, tyckte de, alltid var hemma och ledig. Bara det var attraktivt. Fick frågor om hur man blev sjöman. Nu som pensionär och när regering och Riksdag fått upp ögonen för behovet av en svensk handelsflotta, har jag kontaktat närliggande högstadieskola. Sände dem länkar från Sjöfartstidningen och Sjöbefälet, med artiklar om behovet av svenskar i en svensk handelsflotta. Att jag kunde komma och berätta om livet till sjöss, svara på frågor. Sände till rektorer och studievägledare. Fick inget svar. Naturligtvis är det ännu bättre om unga, nu aktiva, sjöanställda besöker skolornas nionde klasser och berättar om de olika yrkena ombord. Det kan göras under vederlagsledigheten. You-tube, TikTok, etc är inte fel men träffa och höra en verklig person slår det mesta. Så, ta kontakt med en skola nära dig, erbjud att komma och tala om vad det är att vara till sjöss, svara på frågor. Kan hjälpa till att fylla våra sjögymnasier med elever.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]