Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri | Tank

Zebrons befälhavare häktad

Befälhavaren som i förra veckan gick på grund med tankfartyget Zebron är nu misstänkt för grovt sjöfylleri och brott mot fartygssäkerhetslagen. Ärendet är överlämnat till åklagarmyndigheten som har till den 4 oktober på sig att väcka åtal. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] sig att väcka åtal. 

– Eftersom mannen hade över 1,0 promille alkohol i blodet är han misstänkt för grovt sjöfylleri. Nu sitter han häktad eftersom han är spansk och inte svensk medborgare och inte heller i övrigt har någon anknytning till Sverige, vilket innebär att det finns risk för att han komma att lämna landet om han släpps fri, säger Fredrik Josefsson, inspektör vid Sjöpolisen i Stockholm. 

Enligt Fredrik Josefsson är det ovanligt att befälhavare inom yrkessjöfarten ertappas med en promillehalt som innebär misstanke om grovt sjöfylleri. 

– Vi brukar bara ha en handfull sådana fall om året och nästan alla är med utländska besättningar och befälhavare. Nu senast var hade vi en rysk onykter besättning som körde på grund.  

Kan få fängelse 

Förutom sjöfylleribrottet är befälhavaren för Zebron fortfarande misstänkt för brott mot fartygssäkerhetslagen, eftersom han framförde fartyget trots nyttjandeförbud. 

– Ja, det ingår i samma brottsutredning eftersom det alltid är befälhavaren som är ansvarig. Själv hävdar han dock att de bara var ute och provkörde fartyget eftersom det varit på reparation. Nu är det upp till åklagaren att besluta om det blir åtal för bägge brotten, säger Fredrik Josefsson och förklarar att påföljden för grovt sjöfylleri i regel är minst en månads fängelse. 

– Tyvärr händer det väl ingenting förutom det, han riskerar ju inte att bli av med någon behörighet eller så. Vilket kanske är lite synd med tanke på att Zebron redan tidigare i somras var inblandat i en incident där det förekom misstankar om sjöfylleri, säger Fredrik Josefsson, inspektör vid Sjöpolisen i Stockholm. 

Incident i augusti

Incidenten som Fredrik Josefsson syftar på inträffade den 11 augusti, då Zebron hade legat på varv i Stockholms skärgård och körde på grund strax efter att man lämnat varvet. 

Enligt Tomas Åström, chef på Transportstyrelsens sjöfarts- och luftfartsenhet, hade man till råga på allt smitit från varvsnotan. 

– Ja, enligt vad jag har fått veta försökte man smita iväg utan att betala för sig. Och inte nog med att man inte hade certifikaten i ordning så hade man även den gången druckit. Då blev det dock aldrig något åtal eftersom befälhavaren låg precis på gränsen till 0,2 i promille – till skillnad från i förra veckan då det visst handlade om en promillehalt på 1,4. 

Till Afrika? 

Efter att Zebron vid incidenten i augusti fått hjälp med att komma loss har hon legat på redden tills i förra veckan, då man gjorde ett nytt försökt att lämna Sverige. Enligt obekräftade uppgifter har Zebron nämligen nyligen sålts till Afrika av sin svenske ägare Skärmarö Rederi AB.  

Inte heller vid försök nummer två att lämna landet kom man dock särskilt långt, utan gick på grund utanför Åkers Runö. 

– Efter att hon gått på grund i förra veckan var det nära att vi tvingats tvångsbärga henne. Det är visserligen ägarens ansvar att bärga, men vi fick inte tag på ägaren samtidigt som hon låg illa till och vädret började bli sämre. Till slut hörde dock ägaren av sig och satte in pengar som säkerhet till bärgaren, säger Tomas Åström.

Så fort bärgaren fått sin bärgningsplan godkänd av Transportstyrelsen började man läktra och dyka och kunde sedan dra loss henne i fredags. Enligt Tomas Åström ligger hon nu återigen på varv. 

– Hon har fortfarande nyttjandeförbud, men det verkar ju inte stoppa de här människorna. Hela historien är egentligen beklämmande. Jag tror aldrig jag har varit med om något liknande. 

Oklara uppgifter 

Det råder motstridiga uppgifter om vem som äger Zebron och var fartyget är registrerat. I Sjöfartsregistret anges Skärmarö Rederi AB som ägare, men enligt obekräftade uppgifter ska hon alltså ha sålts till utlandet. Och enligt Tomas Åström är Zebron visserligen registrerad i det svenska registret men kan också av någon anledning vara dubbelregistrerad. 

– Hon har tydligen fått temporära certifikat från Togo, men vi håller just nu på och kollar upp det där. Sen är det tydligen oklart huruvida befälhavaren har några behörigheter alls, det håller vi också på och undersöker, säger Tomas Åström, chef på Transportstyrelsens sjöfarts- och luftfartsenhet.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]