Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri | Tank

Zebron-åtalet växer

Förutom att befälhavaren för Zebron åtalas för grovt sjöfylleri åtalas han nu också för brott mot fartygssäkerhetslagen. Det berättar åklagaren i ärendet för Sjöfartstidningen.  

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]r Sjöfartstidningen.  

– Ja, eftersom mannen framfört fartyget trots att det varit belagt med nyttjandeförbud åtalas han nu också för brott mot fartygssäkerhetslagen. Fälls han för det är det normalt sett dagsböter som gäller, som då grundar sig på hans inkomst, säger åklagare Susanne Öhbom till Sjöfartstidningen. 

Ingen tvekan 

Som Sjöfartstidningen tidigare berättat stod det tidigt klart att mannen skulle komma att åtalas för grovt sjöfylleri.  

Enligt Susanne Öhbom hade befälhavaren 1,56 promille alkohol i blodet då han den 18 september gick på grund med tankfartyget Zebron i Stockholms skärgård.  

– Exakt vilken påföljd jag kommer att yrka på för det brottet på kan jag inte svara på, man får ju väga in hur länge han har framfört fartyget vid tillfället och se till andra omständigheter. Men troligen blir det mer än en månads fängelse, säger Susanne Öhbom.

Inga bevis 

Mannen var även misstänkt för vårdslöshet i sjötrafik, men när det gäller det brottet så blir det inget åtal. Enligt Susanne Öhbom går det inte att bevisa att mannen gjort skyldig till vårdslöshet. 

– Han gick ju på grund med Zebron redan i augusti, vilket då ska ha berott på något fel på fartyget. Därefter togs fartyget upp på varv och så gick man på grund igen den 18 september och sannolikt var det då på grund av samma fel. Det går åtminstone inte att bevisa att det inte berodde på det. Därför kan jag inte bevisa någon vårdslöshet i lagens mening, säger Susanne Öhbom.

Panama-behörigheter

När det gäller frågan om befälhavaren haft giltiga behörigheter gjorde man bedömningen att inte gå vidare i det ärendet. 

– Det finns intyg utfärdat av Panama som visar att han har Master-utbildning och GMDSS-utbildning, och om det inte skulle visa sig stämma skulle det på sin höjd resultera i böter. Med tanke på den korta tid vi hade till vårt förfogande för den här utredningen fanns det därför ingen anledning för oss att gå vidare med den delen, säger åklagare Susanne Öhbom, som lämnade in åtalet till Stockholms tingsrätt på fredagen.

Tingsrätten har nu två veckor på sig att hålla förhandling i ärendet. Tills dess kommer den 56-årige befälhavaren, som är spansk medborgare, att fortsätta sitta häktad.   

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]