Norska Höegh Autoliners och franska Louis Dreyfus Armateurs har beställt två specialbyggda ro-ro-fartyg av Singapore Technologies Marine. Fartygen sätts in på en 20-årig charter med en option på 10 år för Airbus. Fartygen byggs för att kunna transportera flygplanskomponenter, men också annan ro-ro-last. De skall levereras under andra och fjärde kvartalet 2008 och kommer att segla under en EU-flagg. Fartygen blir något mindre och får ett mindre djupgående än ”Ville de Bordeaux”, som redan seglar på en charter för Airbus. De två rederierna har genom ett gemensamtägt franskt bolag skrivit avtal med Airbus för att frakta delar till A 380-planet i en trafik som går mellan hamnarna Hamburg, Cadiz, Mostyn, St Nazaire och Bordeaux.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]