[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]n i Europaparlamentet.
Ystad Hamn fortsätter sin Europa-resa och på onsdagen nådde man Bryssel för ett rundabordssamtal om en förlängning av transportkorridoren Östersjön-Adriatiska havet till att även omfatta Skånehamnen. I dagsläget sträcker den sig från norra Italien via Bratislava och Wien till Polen och Szczecin-Świnoujście hamn.
”Stort intresse”
– Dagens möte var ett stort steg framåt för Ystad Hamn och vi är glada att hamnens framgångar uppmärksammas i Bryssel. Våra frågor lyftes i EU:s toppskikt och togs emot med stort intresse, säger Björn Boström, vd på Ystad Hamn i ett pressmeddelande.
Core-hamn
Enligt Ystad Hamn hör den aktuella transportkorridoren till de viktigare transeuropeiska väg- och järnvägsförbindelserna. Rundabordssamtalet i Bryssel leddes av danske EU-parlamentarikern Jeppe Kofod, som också stod för inbjudan till mötet. Enligt Ystad Hamn var EU-kommissionens tjänstemän positivt inställda till hamnen, som man anser är en självklar kandidat till att bli så kallad Core-hamn vid framtida förhandlingar, och därmed en del av transportkorridoren.
Vinnande lösning
– Att utöka transportkorridoren så att den också omfattar Ystad Hamn och Skandinavien är en vinnande lösning för alla parter. Med tanke på ökningarna i godstrafik vi sett under de senaste åren, och så som länderna kring Östersjön utvecklas, kommer alla berörda att behöva satsa ordentligt för att tillgodose framtidens infrastrukturbehov, menar Björn Boström.
[/flowy_subscriber_only]