[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]lla hamnar, jorden runt.
Sedan 2010 gäller att fartyg i alla EU-hamnar får använda bränsle med max 0,1 procent svavel, motsvarande regelverk gäller i det Nordamerikanska ECA-området. Nu tar den globala roro-jätten WWL på egen hand steget att använda lågsvavligt bränsle i alla hamnar på alla sina fartyg.
– Människoliv är värda lika mycket överallt. Om WWL kan hålla sig till max 0,1 procent svavel i en del av världen kan vi hålla oss till samma nivå i alla hamnar, säger Anna Larsson, koncernens globala chef för hållbarhetsfrågor.
Få hamnar inom ECA
Teknisk kommer man ombord på fartygen att antingen gå över till marine gas oil (MGO) eller köra avgaserna genom scrubbrar. WWL uppger att 49 av 79 hamnar som koncernens fartyg besöker ofta ligger utanför områden med krav på att använda lågsvavligt bränsle i hamnar och av de hamnar koncernens 55 fartyg besöker vid enstaka tillfällen ligger 23 av 24 utanför befintliga ECA-områden, emission control area.
[/flowy_subscriber_only]