Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Regelverk | RoRo

WWL får betala dryga kartellböter

EU-kommissionen har dömt rederiet WWL att betala motsvarande drygt två miljarder kronor i böter för att de har ingått i en biltransportkartell.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] en biltransportkartell.

Kartellen fanns 2006–2012 och på möten mellan rederiernas försäljningschefer samordnade deltagarna priser, delade hemlig information och fördelade kunder mellan varandra. I kartellen ingick förutom Wallenius Wilhelmsen Logistics ASA (WWL) också de tre japanska biltransportrederierna NYK, K-Line och MOL samt chilenska CSAV.

Erkänner delaktighet

Alla inblandade erkänner sitt deltagande i kartellen och döms till böter, med undantag av MOL som slipper böter för att det var de som anmälde kartellsamarbetet till EU-kommissionen.

Störst bötessumma ska WWL betala, 207,3 miljoner euro. NYK ska betala 141,8 miljoner euro, K-Line 39,1 miljoner euro och CSAV 7,0 miljoner euro.

Tidigare böter

2016 dömdes WWL i en domstol i USA att betala motsvarande 840 miljoner kronor i böter för olovligt prissamarbete. Förra året fortsatte de amerikanska myndigheternas mål mot WWL med att Anders Boman, dåvarande chef inom WWL, åtalades för olovligt prissamarbete.

Richard Jeppsson, kommunikationsdirektör på Walleniusföretagen, avböjer att kommentera ärendet.

– Detta är en process mellan EU-kommissionen och WWL ASA och de övriga biltransportföretagen, säger han.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]