Fotograf: Wasaline

Kategori: Ekonomi | Passagerarsjöfart

Wasaline fortsätter öka

Antalet passagerare på rutten Umeå–Vasa ökade de nio första månaderna med åtta procent. Samtidigt tas nästa steg i Kvarkenprojektet. 

Totalt åkte 174.865 passagerare med Wasalines färja Wasa Express under perioden januari-september, uppger rederiet. 39.394 personbilar transporterades, vilket är en ökning med 7,3 projekt jämfört med fjolåret och fraktenheterna ökade under perioden med 1,9 procent. 

Hög bränslekostnad

Wasalines omsättning för de nio månaderna summerades till 15,8 miljoner euro, vilket är en ökning med 2,6 procent. Räkenskapsperiodens resultat uppges vara 8,4 procent bättre än i fjol. Den stora utmaningen har varit bränslepriset som i dag är rekordhögt, enligt rederiet, och där medelpriset i september har stigit med hela 32,7 procent.

För de nio månaderna har bränslekostnaderna ökat med 13,3 procent. Genom energibesparingsprogram har rederiet lyckats reducera förbrukningen kontinuerligt. Men det fjärde kvartalet förväntas bli en tuff match om bränslepriserna fortsätter att stiga.

Bra bokningsläge inför Q4

– Jag är mycket nöjd med resultatet, framförallt att vi har ökat på samtliga segment samt lyckats hålla kostnaderna på samma nivå som i fjol. Hela Wasalines personal har jobbat hårt för att nå det här resultatet. Fastän siffrorna är mycket fina och året hittills i sin helhet överträffat förväntningarna fortsätter vi jobba hårt för att även det sista kvartalets målsättningar ska nås, och bokningsläget ser bra ut för de kommande månaderna, säger Peter Ståhlberg, vd på Wasaline i ett pressmeddelande. 

Ny färja

Samtidigt tar Kvarkenprojektet nästa steg, rapporterar Yle i Finland. Enligt Yle föreslås Kvarkenprojektet få tio miljoner euro från finska regeringens tilläggsbudget. Byggandet av den nya Kvarkenfärjan, som ska ersätta Wasa Express, föreslås också få ett innovationsstöd på tio miljoner euro, enligt Yle. 

– Efter åratal av arbete är vi naturligtvis mycket nöjda med regeringens beslut, som utgör en avgörande möjlighet för projektets fortskridande till nästa fas som består av planering och byggande av fartyget. Detta skede kommer att sträcka sig över en tidsperiod på dryga två år. Nu beställer vi färjan, konstaterar Joakim Strand (SFP), fullmäktigeordförande i Vasa i artikeln.