Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Ekonomi | Passagerarsjöfart

Wasa Express tillbaka till Kvarkentrafiken

NLC Ferry Ab Oy, som i somras bildades av Umeå kommun och Vasa stad för att sköta färjetrafiken över Kvarken efter den föregående trafikoperatören RG Lines konkurs, har köpt färjan Betancuria från Rederi AB Gotland.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]från Rederi AB Gotland.

Efter flera år av trafik med ropax-färjan RG 1 kan färjeresenärerna på Kvarken åter se fram emot att resa med en bil- och passagerarfärja med betydligt större passagerarkapacitet.

Färjan Betancuria har senast varit utchartrad för trafik kring Kanarieöarna. Färjan väntas anlända från Las Palmas till Vasa i slutet av oktober, där hon får finländsk flagg. Trafik på linjen Umeå–Vasa inleds med nyförvärvet den 1 januari 2013, då hon ersätter den nuvarande ropax-färjan RG 1.

– Den nya färjan kommer att döpas om till Wasa Express, säger rederiets vd Susanna Slotte-Kock till Sjöfartstidningen.

Detta marknadsnamn fanns även målat på sidan under en charter för Silja Line på linjen Umeå–Vasa sommaren 1997.

Färjan har haft många namn under åren som gått sedan hon levererades 1981 av Wärtsiläs Helsingforsvarv som Travemünde för trafik mellan Gedser och Travemünde. Sea-Link tog över henne 1988 och gav henne namnet Travemünde Link. Hon fortsatte på samma linje ett tag, men såldes innan året var slut till Rederi AB Gotland. I samband med detta chartrades hon ut till Sally Line för trafik över Engelska kanalen som Sally Star. Det var även under detta namn som Sallys ägare Silja Line tog henne till Kvarken sommaren 1997, men marknadsförde henne som Wasa Express.

Omdöpt till Thjelvar inledde färjan 1998 trafik mellan fastlandet och Gotland för Destination Gotland. Efter 2004 har hon åter varit utchartrad. 

Wasa Express kan ta upp till 1 500 passagerare, jämfört med cirka 300 för RG 1. På bildäck kan Wasa Express lasta 450 personbilar eller 1 150 filmeter lastfordon och trailrar.

NLC Ferry har också träffat ett preliminärt avtal med konkursförvaltaren för RG Line om att förvärva konkursboets tillgångar. I det ingår ett erbjudande till personalen om fortsatt anställning i det nya bolaget.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]