Wasa Express under passage i Öresund under måndagskvällen.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik | Fartygsaffärer

Wasa Express till Egypten med trä i lasten

Efter att ha genomgått en renovering på varvet i Nådendal har nu Wasalines tidigare färja Wasa Express lämnat Östersjön för sina nya ägare med trafik på Röda havet. På vägen lastade fartyget 3.000 kubik med sågade trävaror.

Det var under lördagen som Wasa Express lämnade Umeå hamn för att under måndagskvällen passera igenom Öresund på väg till Alexanderia i Egypten. Wasa Express gjorde sin sista tur på linjen mellan Umeå och Vasa den 26 augusti inför det att Wasa Lines nybygge Aurora Botnia sattes i trafik två dagar senare. Därefter gick Wasa Express till Nådendal för renovering inför sitt nya liv i trafik mellan Egypten och Saudiarabien för de nya ägarna United Marine Egypt, UME.

Lastade trä i Umeå

Den 1 oktober lämnade Wasa Express varvet i Nådendal för en sista resa norrut till Umeå hamn för att lasta 3000 kubikmeter med sågade trävaror från Norra Timber med destination Alexandria.

– Rent miljömässigt känns det fel att gå tom ned till Medelhavet om det ändå finns last som ska åka ned, säger Magnus Granander, direktör på UME Shipping AB, det svenska bolag som ingår i United Marine Egypt, till Sjöfartstidningen.

Flera tidigare nordiska fartyg i flottan

UME har trafik på två linjer på Röda havet, dels mellan Safaga och Duba, samt mellan Digna och Jeddah. Rederiet har sedan tidigare flera fartyg från Nordeuropa i sin flotta, bland annat svenskbyggda Gubal Trader från 1979 med 800 filmeter, ett fartyg som rederiet köpte i november 2020 från Rederi AB Gotland och som mer är känd som Gute. Rederiet har dessutom fartyget Poseidon Express i flottan med 2.140 filmeter som byggdes 1990 som Translubecka för Finnlines-Poseidons trafik mellan Lübeck och Helsingfors, samt fartyget Elgounga Trader med 1.103 filmeter som byggdes 1987 under namnet Franz. 

Efterfrågar passagerarkapaciteten

Magnus Granander på UME Shipping AB säger att Wasa Express kommer att passa väldigt bra på Röda havet. 

– Tanken är att sätta in henne på vår egen linje mellan Egypten och Saudiarabien. Wasa Expess är av perfekt storlek och har en motsvarande längdmeterkapacitet som Gubal Trader, före detta Gute. 

Positivt är också, enligt honom, att Wasa Express har större passagerarkapacitet än de övriga fartygen. 

– Nu är det inte lika många som åker på grund av covid, men annars är det många som reser fram och tillbaka mellan Saudiarabien och Egypten, säger Magnus Granander.

Läs mer om Wasa Express 40 år långa historia i kommande nummer av Sjöfartstidningen, nummer 10 som kommer ut 22 oktober.