Fotograf: Wärtsilä

Kategori: Fartygsutrustning | Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Wärtsilä-propulsion till franskt polarfartyg

Wärtsilä levererar propulsionsanläggning till isbrytare som ska byggas i Frankrike. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ka byggas i Frankrike. 

Det 72 meter långa nybygget blir ett isbrytande logistik- och bevakningsfartyg för polarområden. Beställare är Terre Australes et Antarctiques Françaises och Frankrikes polarinstitut IPEV men för driften svarar franska marinen. Ordern har placerats vid varvet Chantiers Piriou i Concarneau, Frankrike och leverans är planerad till första halvan av 2017.

Konceptdesign har tagits fram av Marine Assistance (France) som i sin tur anlitar Aker Arctic Technology som underleverantör. Isförstärkningen uppfyller klassreglerna för Bureau Veritas Icebreaker 5.

Katalysatorer

Wärtsillä levererar fyra raka Wärtsilä 20 huvudmaskiner, två CP-propellrar i rostfritt stål, axellinjer, två reduktionsväxlar och en thruster. Därtill ingår katalysatorsystem till de fyra huvudmaskinerna av typ Wärtsilä NOx Reducer (NOR). Wärtsilä NOR-systemet innebär att fartyget kommer att uppfylla IMO:s Tier III-regler för avgasutsläpp.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Power

    Någon som vet hur starka maskinerna är per/st? Finns åtminnstånde 3 modeller av 20:serien vad jag kunde se hos W-ä…

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]