Wallenius Wilhelmsen har tecknat ytterligare fyra optioner på PCTC-fartyg i Shaper-klassen.

Fotograf: Wallenius Wilhelmsen

Kategori: RoRo | Skeppsbyggnad

Wallenius Wilhelmsen tecknar nya optioner

Wallenius Wilhelmsen har tecknat ytterligare fyra optioner på fartyg i Shaper-serien, en klass med PCTC-fartyg som byggs med metanoldrift och som förbereds för ammoniak.

Det var i ett börsmeddelande före påskhelgen som den Oslonoterade biljätten Wallenius Wilhelmsen meddelade att de avtalat med varvet Jinling Shipyard i Kina om ytterligare fyra optioner på fartyg i Shaper-klassen. Därmed har rederiet totalt åtta optioner på fartyg i Shaper-serien, samt åtta fartyg i samma serie i order.

Har tidigare leverans

Wallenius Wilhelmsen meddelade vidare i börsmeddelandet att de fyra nya optionerna har tidigare leverans jämfört med fartygen i de optioner som bolaget har sedan tidigare, vilket enligt rederiet skapar ytterligare flexibilitet. Dock meddelar Wallenius Wilhelmsen vidare att bolaget ännu inte fattat något beslut om utnyttjande av optionerna och att de fyra nytecknade optionerna inte nödvändigtvis kommer att innebära en utökning av det beslutade nybyggnadsprogrammet.

Förbereds för ammoniak

Fartygen i Shaper-serien kommer att ha kapacitet för 9.300 CEU och byggs för dual fuel-drift med metanol. De kommer också att vara förberedda för drift med ammoniak, vilket ska kunna användas när ammoniak blir tillgängligt och kan användas till säkert sätt. Det första fartyget har planerad leverans under andra halvan av 2026. Fartygen har designats av Deltamarin i nära samarbete med rederiets nybyggnadsteam.

Wallenius Wilhelmsen är noterat på Oslobörsen och har enligt Dagens Industri ett börsvärde på 37,4 miljarder norska kronor. Största ägare i bolaget är familjerna Wilhelmsen från Norge och Wallenius från Sverige, med vardera 38 procent.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]