Fotograf: Wallenius Wilhelmsen

Kategori: Miljö | RoRo

Wallenius Wilhelmsen satsar på Oceanbird

Wallenius Marines Oceanbird-koncept tar nu ett avgörande steg framåt när Wallenius Wilhelmsen satsar på projektet i syfte att beställa ett vinddrivet biltransportfartyg som är i trafik 2025.
I samband med att en ny fas inleds i projektet byter det namn från Oceanbird till Orcelle Wind. Wallenius Wilhelmsen uppger att de nu tar projektet framåt tillsammans med Wallenius Marine genom att tillämpa sitt kunnande inom roro-verksamhet när en mer detaljerad planering av fartyget inleds.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ny fas inleds i projektet byter det namn från Oceanbird till Orcelle Wind. Wallenius Wilhelmsen uppger att de nu tar projektet framåt tillsammans med Wallenius Marine genom att tillämpa sitt kunnande inom roro-verksamhet när en mer detaljerad planering av fartyget inleds.

Enligt Wallenius Wilhelmsen är avsikten att ha en design färdig för att placera en order i mitten av 2022 och ta leverans av nybygget 2025. 

Orcelle Wind drivs huvudsakligen av vindkraft med högteknologiska vingsegel som teleskopiskt kan sänkas ned för att reducera fartygets höjd men också segelarean. Längden blir 220 meter, bredden 40 meter och lastkapaciteten blir 7.000 fordon.

– Vi måste fortfarande ordna finansiering och hur vi ska ta projektet vidare till ett varv och det är vad vi ska jobba med under de kommande månaderna. Jag tror att behovet att fortsätta samarbeta inom och mellan industrierna är nyckeln för att kunna lyckas med de stora och djärva steg som vi alla måste ta för att reducera utsläppen, jag tackar våra kunder för deras engagemang, sa Craig Jasienski, CEO Wallenius Wilhelmsen, när projektet presenterades i dag, onsdag.

Wallenius Marine, som har utvecklat projektet i samarbete med SSPA och KTH, är nöjda med att projektet nu går in i en ny fas med ett rederi som har för avsikt att beställa fartyget.

– Det är väldigt goda nyheter för alla som är intresserade av hållbarhet, säger Richard Jeppsson, VP Commercialization Oceanbird, och fortsätter:

– Att ett av världens största rederier på flera sätt ställer om till hållbara transporter är mycket viktigt för hela logistikbranschen. Att de satsar på Oceanbird-konceptet visar att de tror på att det är kommersiellt intressant. Deras kunder kommer på sikt att kunna köpa helt utsläppsfria transporter.

Richard Jeppsson understryker att vindkraften har en fördel framför alla andra energikällor

– Den finns överallt och kräver ingen infrastruktur. Med vårt koncept kan vi garantera segelfart för leverans på bestämda tider med minimal miljöpåverkan.

Wallenius Marine fortsätter att utveckla Oceanbird för andra segment och andra typer av fartyg.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]