Det handlar om en fartygsklass som designats av danska Knud E. Hansen på uppdrag av Wallenius Marine och som ska chartras ut till Volkswagen Group Logistics. Fartygen beställdes under sommaren 2021 och enligt Shippax får de namnen Future Way och Way Forward. De kommer att ha en kapacitet på 6.500 CEU, car equivalent units, och kommer att levereras under 2024.
[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ef=”https://www.sjofartstidningen.se/wallenius-bygger-for-volkswagen/”>beställdes under sommaren 2021 och enligt Shippax får de namnen Future Way och Way Forward. De kommer att ha en kapacitet på 6.500 CEU, car equivalent units, och kommer att levereras under 2024.
Enligt ett inlägg på Linkedin från Knud E. Hansen är fartygen designade för att kunna transportera bilar utan ballast vid full last. Fartygen utrustas med multifuel-maskiner som gör att de kan använda en mängd olika bränslen, så som LNG,LBG och MDO, marin dieselolja.
Fartygens skrov är framtagna med en aerodynamisk form för att avsevärt minska vindmotståndet under drift. Detta förbättrar inte bara bränsleeffektiviteten utan minimerar också fartygets koldioxidavtryck.
Längd: 200 meter
Bredd: 37 meter
Kapacitet: 6.500 CEU
Varv: Longkou Shipyard i Shandong, Kina, ägt av CIMC Raffles.